Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 5730 ggr
Maleficum
2020-01-15 13:07

Porslinsblomma gulnar/vissnar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Flera av mina porslinsblommor har börjat vissna (få gula blad) nån gång under de senaste två veckorna (har varit bortrest då). Det är främst mina Hoya carnosa men även min Hoya australis har börjat gulna lite. En jättestor som bor i vardagsrummet (på samma plats den bott i flera år) och två som senaste året stått på en garderob i hallen (den tredje som stod där blev nerdragen av en kanin för någon månad sen och har sen dess stått i köket i väntan på omplantering då krukan gick sönder men den mår bra). Carnosan som växer ur mitt akvarium är också superfin och den som bor i mitt extrarum verkar också må bra.

Har aldrig haft problem med detta tidigare (och då har jag haft min "moderplanta" av carnosan i mer än 12 år och innan dess bodde den hos min farmor i många år).

Har (vad jag vet) inte ändrat något i skötseln på dem. Flera av dem har stått i "självbevattnande" krukor i flera år utan problem, vattnar ibland med akvarievatten lite mer sällan med växtnäring (brukar glömma att jag har sånt). Paradisträden och novemberkaktusen är fina. Kan inte se någon ohyra på dem heller (min Hoya kerrii är fin men har en liten spindel som bor i den) men ska försöka kika närmare på det.

Några idéer vad som kan vara fel? Kan det vara värt att testa plantera om dem?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lillräkanf
2020-01-15 14:41
#1

Lustigt. Precis samma sak har hänt med en av mina hoyor. Dock planterade jag om den för 4 månader sen.. Men flera av bladen har gulnat på kort tid.. När planterade om dem sist? Eller bytte jord?

Maleficum
2020-01-15 14:54
#2

#1 Minns faktiskt inte när jag plantera om senast (och om jag bytte jord då eller bara bytte kruka och bara fyllde ut med lite jord). Brukar inte plantera om alla på en gång så har inte så bra koll på vilken som planterades när.

Har du fått ordning på din?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
2020-01-15 16:39
#3

De brukar tappa blad på vi vintern när det är mörkare.

Maleficum
2020-01-15 18:17
#4

#3 Aldrig varit med om det tidigare, speciellt inte i denna skala och dem stod på samma ställen förra vintern utan problem.

Men får väl försöka ge dem mest drabbade lite mer ljus och se om det hjälper (tyvärr är den ena lite för stor för att det ska vara lätt att flytta till ett ljusare fönster så får försöka fixa nån lampa istället).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2020-01-15 19:41
#5

Så jättetråkigt, speciellt som de har varit fina tidigare. Rent spontant kan jag ta upp några orsaker som du kan fundera över.

  • Hoyor växer ju som lianer kan du se om någon blivit bruten?

  • Har du haft det extra torrt under den senaste månaden.

  • Har du haft gran inne?

  • När du var bortrest har du fått vattningshjälp?

  • Kan de ha fått för mycket vatten? (De ser inte uttorkade ut som de blir om de inte fått vatten på några månader)

  • För mycket näring?

  • Har något fönster varit öppet så att de fått drag eller för kall luft?

  • Ohyra, har du sett t.ex. sköldlöss?

Du kan alltid föryngra beståndet genom att klippa av friska rankor och rota i vatten. Carnosan är ju mycket lätt att föröka.

Generellt gillar ju porslinsblommor att stå länge i samma kruka och behöver inte omplanteras så ofta.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2020-01-15 20:06
#6

#5 Jo det är verkligen trist, speciellt eftersom jag ju haft speciellt den stora i många år utan problem innan.

Inget som är brutet,
har ingen gran,
vattna lite innan jag åkte så ingen har vattnat när jag var borta,
har annars vattnat dem som jag brukar (alltså när jag kommer ihåg),
minns ärligt inte när jag använde näring senast så troligen inte för mycket av det,
de står som sagt där de brukar och har inte haft några andra rutiner för fönsteröppning eller något sådant,
kan inte se någon ohyra på dem.

Har massor av skott lite här och var av den men skulle helst vilja slippa föryngra min ursprungsplanta. Ska som sagt testa med extraljus (den stora som gulnat mest står lite mer skuggigt än min andra stora som bara har haft fåtalet gulnade blad). Nu är vi ju som tur är på väg mot mer ljus också :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Pyttelite
2020-01-15 21:41
#7

Ok! Då har vi kollat det.

Själv fick jag liknande problem när jag flyttat. Jag hade tre mycket stora exemplar som konstant minskade. Då skaffade jag en luft-fuktare som hjälpte upp det hela.

Du får fortsätta detektivarbetet - lustigt att nästan alla drabbats.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2020-01-15 22:08
#8

#7 Där jag bodde tidigare så verka den inte alls trivas lika bra som här, de levde men växte i princip inget men så fort jag flyttat hit så börja de växa så det knaka om den och fick snabbt flera som växte så det knaka dem med!

Däremot så dör i princip alla andra typer av blommor jag försöker med här (utom paradisträden) men som trivdes där jag bott förut.

Passade på att spola av dem allihop (när jag ändå vill kolla efterohyra och ta bort döda delar) så hoppas det ska hjälpa till att liva upp dem lite.

Kanske får gräva fram min luftfuktare också (även om jag tycker jag väl borde ha lite över normal fuktighet inne tack vare alla akvarium jag har), är ju bra för mig och fåglarna också med lite extra fukt såhär på vintern. 🙂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caeli
2020-01-16 20:34
#9

Kan kanske bero på en kombination av för mycket vatten och en ovanligt solfattig och mörk vinter? (Väldigt få soltimmar här där jag bor åtminstone!) Jag snålvattnar de flesta av mina krukväxter så här års. En del får nöja sig med några tryck från en blomspruta på jorden… Tror allmänt att man vattnar ihjäl fler växter än man torkar ut och så här mitt i mörka vintern klarar många växter inte av normal vattning då ljuset inte finns… Tråkigt när "gamla trotjänare" inte mår bra och svårt att vända på förloppet. Hoppas det går bra!

Maleficum
2020-01-16 21:38
#10

#9 Det låter rätt troligt, har ju varit väldigt solfattigt här (och upptäckte att jag aldrig tog bort mina "soldukar" jag har under altantaket på somrarna för att minska värmen så de har ju knappats hjälpt till). Nu har "gamlingen" fått en extra lampa och håller vattenkannan långt borta (normalt brukar mina blommor nästan torka ihjäl här på vintrarna för det blir så varmt från elementen fast jag har låg temperatur inne men har ju varit rätt milt ute också så dem har nog inte varit så varma som de brukar heller). så hoppas den ska överleva och återhämta sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: