Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1904 ggr
Caeli
2019-12-01 20:23

Palettblad och vintern...

Alla ni som har palettblad - hur går det nu under den mörka årstiden? Mina tappar blad och är allmänt skräpiga. De trivs inte alls… Kommer ihåg förra vintern då min enda planta överlevde med nöd och näppe!

Annons:
NiklasTyreso
2019-12-03 02:10
#1

Min dog förra veckan i det mörka norrfönstret. Jag gissar de behöver mycket ljus. Jag ska ha en ny nästa år, både för att den är vacker och som medicinalväxt.

Lillräkanf
2019-12-03 13:41
#2

Mina står i källaren med full växtbelysning så jag behöver inte oroa mig. Det är mina frösåddas(sådde i januari) sticklings sticklings stickling som är stora och fina nu. Helt sjukt vilken växt vilja de har, går åt många liter vatten på dem i veckan. Det är svalt i källaren med så de växer mest på bredden. Men ja, mycket ljus är nödvändigt de klarar sig längre utan vatten än ljus… Ena har börjat producera bark (eller veda sig) på stammen tillochmed

beem
2019-12-03 14:38
#3

Jag har 2 st som  verkar ha gett upp. Den 3:e har en liten kvist - av tidigare en stor kraftig planta - som lever än så länge


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-12-03 20:17
#4

Tyvärr är det en besvikelse - hade två hinkar fulla med praktexemplar - nu hänger de och några fick mjöldagg i höstas men jag minns hur roligt det var att dra upp dom så det blir nog en fröpåse satt nästa år också. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-12-03 20:34
#5

Ja det verkar vara en slit och släng blomma som man inte klarar av att behålla. Inte riktigt "my kind of plant" då jag gillar att ha mina växter länge… #1 Nu blev jag nyfiken… På vilket sätt använder du den som medicinalväxt?

sp0ngeb0b
2019-12-05 16:19
#6

Jag hade fyra palettblad i somras, tre små och en stor. Den ena lilla fick ohyra så den kastade jag (gillade inte den så mycket ändå), den andra tappade så många blad och så mycket färg att den bara var ful så den fick också åka. Den sista lilla har jag kvar men den är också rätt tråkig så den kommer nog åka innan vintern är slut. Den stora är faktiskt väldigt fin fortfarande trots att jag har norrfönster. Fortfarande mycket färg och många blad, dock tappar den ju några blad i veckan åtminstone. Men det kommer säkert tillbaka till våren tänker jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: