Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 566 ggr
beem
11/7/19, 2:31 PM

Söker medel mot ohyra

Det verkar som om Provado i sprayform mot ohyra på växter inte finns längre i handeln. Jag har provadopinnar men tycker spray är så bra som en första snabb åtgärd.

Har någon testat något annat som är bra och kan rekommendera ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Lillräkanf
11/7/19, 9:35 PM
#1

Jag har faktiskt krossat pinnarna och blandat med vatten.. Funkade bra.

beem
11/8/19, 9:52 AM
#2

#1 Det låter ju bra att man kan göra så.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
12/3/19, 2:28 PM
#3

Det här är inte riktigt detsamma, och jag har inte själv testat om det funkar, men jag tänkte att jag kan tipsa om det ändå: Om man får småflugor och löss på krukväxterna, prova att stoppa ner lite snus i jorden så försvinner de.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
12/3/19, 2:36 PM
#4

# Det var ju ett jättebra tips. Det ska jag minnas då de objudna gästerna kommer 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Taggeman
12/3/19, 3:04 PM
#5

Massor att läsa här om sjukdomar o bekämpning_**.

Tobak** (Nicotiana tabacum) är släkt med tomat och potatis. Tobakens nikotin är ett starkt kontaktgift särskilt för ryggradslösa djur och är direkt dödande i större doser (en halt av 0.05 gram -motsvarande ett cigarettpaket - i blodet skulle för övrigt döda en människa). Nikotin kan utvinnas genom att låta snus, fimpar eller tobak utlakas i vatten ett par dygn. 15 viktprocent i vattnet ger en bruksfärdig lösning som blir effektivare om den blandas med 20 procent tvål och/eller t-sprit. Barriärer av nikotinsubstrat på el–ler runt plantor avskräcker skadedjur
_

https://www.alternativ.nu/handbok/odling/biobekampning.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
12/3/19, 3:07 PM
#6

För många, många år sedan, medan jag fortfarande rökte, så testade jag att lägga fimpar i vatten och sedan använde jag vattnet - utspätt - mot ohyra. Har för mig att det var rätt verksamt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: