Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 537 ggr
Rosen82
2019-10-21 20:28

Hjälp mig lyckas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta elefantöra fick jag av en kollega idag hon kan inget om växten men jag tycker växten är jättesnygg så jag fick den. Har aldrig lyckats med växten och undrar. Den är fuktig ska jag låta den torka upp mellan vattningarna? Den ska väl vattnas underifrån? Vart trivs den bäst? I ett stort fönster med mycket ljus dagtid eller lägre in i rummet? Köpte en själv vattnade på blomsterlandet går det att använda? Eller får den för mycket vatten då?

Annons:
Pyttelite
2019-10-21 20:54
#1

Jag tror att du kommer att lyckas med denna.

Elefantöra har ganska tjocka blad så den kan mycket väl torka ut lite mellan vattningarna. Du skulle kunna vattna typ en gång i veckan.

Växten är också mycket tålig så det är en blomma som fungerar att glämma bort lite.

Har du tur förökar den sig med små skott annars går det att göra toppsticklingar av den eftersom den gärna växer sig ful under vintern men först ska den trivas hos dig.

Jag har också en elefantöra som jag misshandlar. En dag bröt jag av ett blad som jag stoppade ner i en annan kruka och bladet har stått fint i flera månader.

Återstår att se om det blir något av den

"Självvattnande" krukor är toppen speciellt för dom som antingen glömmer eller vårdar sönder sina plantor.

Principen bygger på att det skapas vattenrötter så det blir inte samma sak som att vattna ihjäl en planta som man skulle kunna tro trots att växten står med fötterna i vatten.

Fick du med dig ngn beskrivning på hur du skulle göra med plantering i krukan? Oftast använder man leccakulor men du har kanske fått ngt annat tips?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-10-21 20:58
#2

Här finns tips från OdlingsTV.

https://www.youtube.com/watch?v=jsLwwTuEigY


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Rosen82
2019-10-21 20:59
#3

Elefantörat står ju i en svart plastkruka tänkte bara sätta den i en kruka med fat. Den förra ägaren planterade ju den med jord och allt så jag behöver inte göra något enligt mig:)

Pyttelite
2019-10-21 21:02
#4

Det tycker jag låter som en bra början - vattna inte för mycket - låt den torka upp mellan gångerna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Rosen82
2019-10-21 21:03
#5

Om jag vattnar 1 gång i veckan underifrån hur mycket vatten? 1 dl?

Pyttelite
2019-10-21 21:09
#6

Kolla videon - där finns det tips på vattning - svårt att säga hur mycket men inte mer än en dl och skulle det rinna ut på fatet så häll bort efter en stund.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: