Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 1484 ggr
sp0ngeb0b
2019-09-25 12:58

Sorgmygg?

Är rädd att jag kanske fått någon form av flygande ohyra. Har haft trips ett tag men inte sett nåt bajs på en tid nu och har pågående behandling med neemolja+såpa. Men den senaste veckan typ har jag sett små flugor eller vad det nu är, både runt växterna och på andra ställen (bor dock i en etta så allt är i samma rum). Inte många utan bara en åt gången typ. Har bara tänkt att det är bananflugor eller något men så igår läste jag någonstans att om de flyger "hackigt" kan det vara sorgmygg, så idag tittade jag på den och tyckte att den flög hackigt. Kan det vara tripsen eller är det något annat? Ska jag fortsätta spraya med neem+såpa bara eller bör jag prova något annat? Har inte sett så mycket skador på växterna utom det som tripsen orsakat, och så torra bruna toppar på en av mina calatheor.

Annons:
Lillräkanf
2019-09-26 10:56
#1

Sorgmyggor kan man få med Vilken växt som helst när man köper hem dem. De lägger sina ägg i fuktig jord. De gör ingen skada så länge växterna är vuxna så att säga, har man små små bebis växter kan det skada dem eftersom larverna äter på rötterna.. Så mitt tips är att låta jorden på alla dina växter torka ut ordentligt och sedan vattna mycket lite, så borde vara borta sen. Om inte det funkar eller om du som jag har växter som inte tål uttårkning, köp nemabloom. Det är nematoder som aktivt söker upp äggen och äter upp dem :) lycka till

sp0ngeb0b
2019-09-26 17:33
#2

Tack för svar. Har några calatheor och alocasior som vill ha fuktigt och de är ju gnälliga så vet inte om jag vågar låta dem torka ut. Har en del sticklingar också så blir gärna av med dem, om det nu är sorgmygg! Men har bara sett en fluga/mygga åt gången, så osäker på om där finns fler. Men det är väl så det börjar kanske.

Kimda
2019-10-04 01:01
#4

Sorgmyggor: Sätt ut skålar med vatten + diskmedel. Se till så att ytan är bubblig. En vattenfylld sprejflaska kan fixa bubblor. Jag tycker att de fastnar bättre med, än utan, bubblor. "Bananflugor": Se till att ta bort dålig frukt som ligger framme. Töm kompostpåsen ofta. Alterativt se till att kompostpåsen är täckt, så att flugorna inte kan komma dit och föröka sig.

Pyttelite
2019-10-19 21:04
#5

Hur har det gått har du fått hem och provat nemabloom nu?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: