Annons:
Etiketterkrukväxterbelysning
Läst 589 ggr
Rwawr
2019-09-18 11:02

Belysning

Är det någon som är bra på belysning? Finns flera olika teorier verkar det som, vissa går efter lumen, watt, lux, kelvin osv. Jag har själv med lysrör från biltema uppsatta i en bokhylla (har noll möjlighet till fönster) allting lever ju men ex palettbladen är väldigt bleka. Funderar på om man skulle sätta upp samma uppsättning igen på "baksidan" skulle de få nån effekt eller håller de sig lika bleka? 🤔 Eller om man ska satsa på nåt annat. Blir dyrt att prova sig fram. Därav: vad är era erfarenheter av olika belysning? Och främst kanske palettblad då. 🌸

  • Redigerat 2023-12-16 12:41 av Pyttelite
Annons:
Lillräkanf
2019-09-19 15:00
#1

Mina palettblad är "uppväxta" i källare utan fönster. Jag köpte växtlampa på Blomsterlandet och en ställning. Har drivit upp massa växter under den :) Paletterna är jättefina :) Dock inte så billig.. Men superbra. Ledlampor..

Kimda
2019-09-20 01:23
#2

Läst att man försöker ta reda på vilka färgkombinationer som funkar bäst till olika odlingar. (Led.) Vet ej om de kommit fram till något. Tänk att ha en växthylla, istället för bokhylla, med energisnåla ledlampor. :)

Monsteran
2019-09-23 17:47
#3

Hej Rwawr!

Tycker att dessa två artiklar förklarar ganska bra, den ena endast fokuserad på krukväxter och den andra både på växter och odling:

https://www.plantbyran.se/nyborjare/vaxtbelysning-valj-ratt-bland-kelvin-watt-lumen-och-lux

https://www.hemmaodlat.se/odla/vaxtbelysning/

Det låter som att dina lampor kanske inte är tillräckligt starka. Jag hade testat att köpa en till lampa och se om det gör någon skillnad :)

[SonjaG]
2019-09-23 20:04
#4

Vad är det för ställning, Lillräkanf? Har du möjligen en bild?

Pyttelite
2019-09-23 20:12
#5

Det finns ju olika varianter - själv har jag några glödlampor från IKEA som ska vara optimala för växter. 

Fördelen med den typen av lampor är att man kan använda vanliga armaturer som man redan har hemma.

Clipslampor eller klämlampor med specialljus är bra för då kan man flytta efter behov.

Just  nu har jag skaffat en Nelson Garden ledramp som jag inte har  hängandes utan ligger ner på en bred hylla. Den sprider mycket ljus under morgontimmar och kväll.

Jag skulle vilka utöka växtsäsongen på balkongen också men har ännu inte kommit så långt med att utforska vad som finns för utomhusbruk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-09-23 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

SonjaG.. Man kan höja lampan utefter växterna växer. Nu har jag tre lampor och tre ställningar. Märket är Nelson garden.. Svinbra! Rekommenderar starkt.

Annons:
Lillräkanf
2019-09-23 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär kan man också ställa dem :)

Upp till toppen
Annons: