Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 565 ggr
Lillräkanf
2019-09-11 19:19

Ang min hoya.

Jag tror jag har tagit upp detta i min blomdagbok, men jag gör en egen tråd, så får vi se om jag kanske kan få lite råd. Jag har en hoya eller rättare sagt min svärfar har en hoya. Men jag tar hand om den för tillfället. Den är gammal, osäker på hur gammal, men den har stått i samma kruka i minst 17 år och inte fått något annat än vatten under den tiden. Tills nu då. Den har fått näring under sommaren och den har blommat väldigt många gånger. Nu till problemet, jag vill plantera om den så att den kan få växa till sig och fälla de gula blad den har och få nya, men vågar jag verkligen det? Jag är så rädd att den ska få en shock och dö.. Jag har läst MASSOR om skötsel och omplantering men alla säger olika. En säger att de vill ha trångt en annan säger att de vill ha utrymme, en annan säger näringsfattig jord och en annan näringsrik jord. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro på.. Det andra problemet, jorden har blivit cement och jag kan inte rubba plantan. Den står i en fin kruka och jag har inte lust att krossa den för att få ut plantan.. Någon som har något tips där? Tack på förhand. Jag återkommer med bild :)

Annons:
Maria
2019-09-11 20:43
#1

Jag ger aldrig mina Hoyor näring och de får sparsamt med vatten. Omplanteras väldigt sällan också. Med andra ord misskötsel kanske men växer och blommar gör de.

Kan du inte sticka ner en kniv i krukkanten och skära runt och på så sätt få den all lossna från kanten. Botten blir lite svårare men då kan du kanske skaka ur den när kanterna är fria så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillräkanf
2019-09-11 21:22
#2

#1 ja tåliga verkar de minst sagt vara i alla fall. Jag försökte med en kniv men det funkade inte.. Jag får försöka igen..

Pyttelite
2019-09-12 11:32
#3

Det finns väldigt många sorter av Hoyor därför finns det olika råd för hur de ska skötas. Hoya är en lianliknande växt så om bladen faller av ersätts de inte med nya. Däremot kan den skapa ny ”lianer” som kan växa fort. Samma gäller blomfästena. Tar man bot dom ersätts de inte med nya på samma plats. Varje blomning ökar man på längden på blomfästet så gamla hoyor kan ha relativt långa fästen. Bryts de av kommer inga nya blommor just där. Har du gula blad beroendet oftast på (om vi utesluter ohyra) ålder eller övervattning. En Hoya har i allmänhet tjocka blad och behöver inte vattnas dagligen. De kan med fördel vattnas mindre periodvis. Det märks på bladen om växten har vätskebrist. Vill du förnya kan du alltid ta skott eller klippa ner. Har för mig att ditt exemplar var lindad kring en stålbåge. Annars trivs de att ha trångt om fötterna och är besvärliga att plantera om eftersom rötterna blir kompakta och nästan integreras med krukan. Ett sätt att ge lite ny näring är att lägga ett tunt jordlager överst fast det kan bli besvärligt med vattningen. Gamla exemplar består ju mest av rötter växten har ”ätit” upp all jord.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-09-13 10:00
#4

Ja det var jag som har virat den runt en båge. Den har alltid bara legat i en stor klump på krukan. Och tänkte att den ville ha något att klättra på… Men igentligen är denna bågen för liten för den börjar bli väldigt "tjock" av alla lianer. Men vad tycker du Pyttelite, ska jag plantera om den eller ska den få vara kvar? Jag hade inte tänkt plantera om den i en mycket större kruka, utan bara en liten förändring så den kan frodas. I krukan den står i nu finns inget avrinnings hål och min svärfar är känd för att vattna ihjäl sina växter så det låter rimligt att bladen är gula pga av det…

[SonjaG]
2019-09-15 14:01
#5

Ett problem som jag aldrig haft, mina är inte så gamla.

Men jag skulle kanske testa att dränka ner hela krukan i en hink så att jorden löses upp och mjuknar. Kanske släpper lättare då.  Sen kan du försöka med kniven igen.  Det behövs ju ett avrinningshål i planteringskrukan om du planterar om hoyan.

Men om du ska plantera om är ju frågan, svårt att avgöra.

Det finns både tunnbladiga och de med tjocka blad. 

Alla mina hoyor står i självvattnande krukor som sköter vattningen. Man fyller på efter ett par veckor, lite olika där oxå.

Upp till toppen
Annons: