Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1799 ggr
Lillräkanf
9/4/19, 6:48 PM

Gles benjaminfikus

Så här är en gles benjaminfikus som som alla andra växter hos min svärfar som aldrig fått nåt annat än vatten i 10 år. Tänkte plantera om den men kommer den att täta till sig?

Annons:
Lillräkanf
9/4/19, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Vixxen
9/4/19, 9:16 PM
#2

Klipp bort de döda grenar som finns och försök forma lite. Min Benjamin klarar sig bra med bara vatten. Om den får nån typ av extra näring blir det skador på bladen.

Lillräkanf
9/4/19, 9:42 PM
#3

Oki bara forma? Den kommer altså inte täta på sig?

Vixxen
9/4/19, 11:05 PM
#4

Den jag har är dålig på att täta på sig. Ibland kommer nya grenar med nya blad.

Lillräkanf
9/5/19, 11:07 AM
#5

Oki tack för svar :)

beem
9/5/19, 8:31 PM
#6

#1 Min Benjaminfikus såg ut som din. 

Fick tips att den  trivs i kruka med självbevattning. Den får då jämn och bra vattning. Sen jag planterade min i kruka med självbevattning har den blivit tät och fin och tappar bara enstaka blad på vintern. Den  når idag upp till taket och börjar kröka toppen för att leta utrymme.  Den står i ett rum med fönster mot öster lite vid sidan om fönstret. 

Mitt problem nu är att den växer för bra. 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Caeli
9/5/19, 9:31 PM
#7

Min Benjamin tappade alla blad i våras. Har stått ute på trappan i sommar och är nu på gång igen! Den fick nog antingen för mycket eller för lite vatten, kommer inte ihåg vilket… #6 Tack för tipset om självbevattning - ska också prova det!

Lillräkanf
9/5/19, 10:13 PM
#8

#6 tack för tips! Då finns det hopp om att fler blad växer :)

Carmarino
9/7/19, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Benjaminfikusar brukar tappa blad på vintern. Hittade det här i senaste numret av Året Runt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillräkanf
9/7/19, 4:26 PM
#10

Åh tack så mycket!

beem
9/10/19, 2:01 PM
#11

Jag har lagt in bilder på hur mina Fikusar med kruka med självbevattning ser ut.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5d778fc38e0e7432720166c4-kruka-med-sjalvbevattning-for-fikus?discussions-1


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: