Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 7651 ggr
sp0ngeb0b
2019-08-21 18:17

Jätteledsen Calathea

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer jag igen med mina frågor, men jag fick så bra tips sist så jag tänkte passa på att fråga om denna med. Den gillar verkligen inte livet men jag förstår inte varför. Först bodde den nära västfönster fast en bit in i rummet, då skrumpnade vissa blad. Flyttade den till skuggigare läge. Insåg att den vill ha mycket vatten så började vattna mer men den blir bara ledsnare. Har flyttat den till norrfönster nu och börjat spraya bladen då jag läste att calatheor brukar gilla det. Vad tror ni? Hur tar ni hamd om era calatheor? Har även en annan sort som än så länge verkar trivas, men den är nyare.

Annons:
Pyttelite
2019-08-21 20:15
#1

Din Calathea har många fina blad så jag skulle säga att än finns det hopp.

Ett tips är att läsa på hur växten lever sitt vilda liv. Även om våra krukväxter är förädlade för att få fram allt det vackra finns ändå grunderna kvar med krav på ljus, vatten och fukt.

Just Calathean växer i tropiska regnskogsområden så det är den miljön du får efterlikna. Där växer den i skugga med lite direkt solsken men framförallt i en fuktig och varm luft.

De vill heller inte torka ut men inte stå helt i vatten.

Ett tips är att placera "regnskogsväxter" på brickor med höga kanter. Det finns plastvarianter att köpa i välsorterade trädgårdsbutiker. 

Lägg på ett lager leccakulor, lavagrus eller bara stenar. Vattnar brickan så att det blir fuktigt - sedan placerar du krukan/krukorna på brickan. Jag skulle ha kvar ytterkrukan så att du får kontroll på vattenmängden. 

Nu är det en miljö kring växten med relativt hög luftfuktighet.

Du kan förstås spraya också men akta den för solsken för då kan bladen brännas och då kommer de bruna fläckarna.

Själv har jag valt bort den här typen av växter som kräver mycket omsorg. Jag har några större glasburkar som jag anpassat till olika biotoper. 

Nu är ju Calathean en storbladig växt så det skulle krävas en stor burk men det är ett sätt att bevara luftfuktigheten och dessutom slippa att vattna ofta.

Skickar även med en video med skötseltips.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2019-08-21 22:27
#2

Jag börjar också fundera på om man borde hålla sig till lättare växter, fast tycker egentligen det är kul att se om jag lyckas då jag alltid varit en sån som dödar alla växter. Denna köpte jag när jag fortfarande var helt ny, samtidigt som skelettskölden. Valde båda för att de såg coola ut. Personalen i blomsteraffären sa att båda är lättakötta. Ha ha. Uppenbarligen inte. Av alla växter jag har nu är dessa två klart svårast… Tack så mycket återigen för alla tips! Jag lär mig väldigt mycket av dig. Ska pyssla med det imorgon då. Men jag undrar en sak: när du säger behåll ytterkrukan när man ställer på brickan med sten och vatten. Menar du då en kruka med hål i botten eller en utan? Har nästan bara utan hål nämligen. Och visst kan inte de skrumpna bladen bli fina igen, eller har jag fel? Det är väl lika bra att klippa bort dem efterhand?

Pyttelite
2019-08-21 22:52
#3

Ja de vissna bladen kan du putsa bort. Ibland funkar det om man "snyggar" till ett blad med bruna kanter mha en sax. Du behöver inte alltid ta bort hela bladet.

När det gäller att ha ytterkrukan på var det egentligen "kalla fötter" jag försökte undvika. "Kalla fötter" innebär att det är så fuktigt att rötterna ruttnar och det vill man inte ha, så antingen har du en ytterkruka eller ser till att krukan (den med hål i) inte står direkt på det fuktiga materialet.

Man kan använda ett upp och nedvänt fat eller vad man nu har i sina gömmor för att få upp krukan lite men ändå stabilt.

Jag tycker att du sköter din blommor fint även om de nu har lite bruna kanter ser de ändå ok ut. 

Det är ju också så att krukväxter inte alltid "ser bra ut". De har ju också perioder speciell vid de stora årstidsväxlingarna. I bland strålar dom och andra perioder är de i vila.

Vi vill ju att växterna ska se fina ut alltid oavsett period. 

Om man accepterar och lär sig de goda och dåliga perioderna för en krukväxt kan de ju bli mycket gamla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2019-12-05 16:28
#4

Tänkte bara hoppa in här och uppdatera lite hur det har gått med min calathea. Den fortsatte vara ful nån månad men sen fick jag nog, tror det var i oktober. Då grävde jag upp den, tog bort all jord och klippte bort alla fula blad ända ner till roten. Sparade endast de bladen som hade inget eller mycket lite brunt kvar så den blev ju sorgligt gles jämfört med hur den var på bilden i detta inlägget. Men den var i alla fall inte lika sorgligt brun. Jag planterade den i ny jord och blandade även ner lite vermiculite för att hålla jorden lite fuktig. Den står på en bricka med lecakulor och vatten. Jag tänkte väl att till våren, då kanske det kan poppa upp något nytt blad. Så fel jag hade. Redan någon vecka senare dök ett nytt blad upp!! Nu är det snart på väg att slå ut. Upptäckte sedan att ytterligare ett blad är på väg. Och nu härom dagen såg jag att den har fått ytterligare tre blad som är på väg! Alltså, det är december månad, den står i norrfönster och får alltså knappt något ljus, och ändå har den lilla rackaren FEM nya blad på väg. Är så lycklig. 😍

Pyttelite
2022-08-15 20:10
#5

Hur gick det sedan - finns den kvar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2022-08-16 12:49
#6

#5: den fanns kvar länge faktiskt, med bara enstaka blad. De flesta bladen klipptes nämligen bort eftersom de blev helt bruna. Den stod inne i badrummet så den skulle få mycket fukt. Ibland kom det plötsligt nya blad men de dog oftast innan de hann växa till sig. Så till slut kastade jag eländet. Det är ju inte kul när den bara är ful.

Annons:
Pyttelite
2022-08-16 14:08
#7

#6: Tråkigt men ibland blir det inte bra - kanske ett måndagsexemplar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: