Annons:
Etikettbildtråd
Läst 1496 ggr
MonicaLagerquist
8/18/19, 2:13 PM

Blommande ampellilja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ampelliljor blomma?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pyttelite
8/18/19, 2:24 PM
#1

Ja, det är inte ovanligt att de blommar och sätter frö. Oftast sker ju förökningen via utlöparna som bildas intill blommorna. Har aldrig provat att fröså men det är säker inte en omöjlighet att ta fram egna exemplar, korsningar. När man förökar via utlöpare blir det ju en exakt kopia av moderplantan. Ampelliljor finns ju i lite olika utföranden så det hade varit en kul grejj att korsa själv om man hade tålamodet. 😬


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
8/18/19, 2:29 PM
#2

De liljor jag har haft har blommat. Blommorna är ganska anspråkslösa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grace2009
8/18/19, 2:30 PM
#3

Min blommar också just nu. Slår huvudet i blomman varje gång jag går till sängen 😂

Zizi o gunilla
8/18/19, 2:32 PM
#4

Mina ampelliljor blommar lite då o då faktiskt, söta små blommor. Din blomma trivs, så vill iaf jag se det!🌺

Kram/Zizi o gunilla👋

Sindri
8/18/19, 2:51 PM
#5

Jag har två som blommar just nu. 👍

Pyttelite
8/18/19, 3:21 PM
#6

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
JMW
8/18/19, 3:40 PM
#7

Flera av mina blommar. Älskar ampelliljor. Har just nu 13 stycken. Både gröna och de vitgröna.

Maria
8/18/19, 3:44 PM
#8

De små blommorna är så fina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
8/18/19, 3:45 PM
#9

Hade en frökapsel på min ampellilja men den är borta nu… Trillade troligen av och ner på golvet och hamnade i dammsugaren! 😕 #4 Vilken fin bild!

Kimda
8/18/19, 5:24 PM
#10

Jag har sått frö från egen ampellilja, men jag hade nog förvarat dem för länge för det blev inget av den sådden. Man kanske ska så dem omgående!? Kort hållbarhet!?

Pyttelite
8/18/19, 11:42 PM
#11

#10 Jag tyckte jag såg rådet från länken ovan (#6) att de hade kort hållbarhet och skulle sås nästan med en gång. Vet inte om det även gällde grobarhet men man skulle kunna tänka dig att kvaliteten på fröförökningen varit lägre eftersom de går så bra att föröka sig via utlöparna. Rolig och tålig växt som älskas av katterna istället för kattgräs


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: