Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 4276 ggr
sp0ngeb0b
2019-08-18 10:48

En ledsen Alocasia Skelettsköld

Jag har lite problem med min skelettsköld och hoppas kunna få lite tips här. Jag är inte så kunnig på det här med krukväxter men jag lär mig mer och mer hela tiden, och denna lilla planta är nog min största utmaning just nu. Jag köpte den för 1-2 månader sedan och fick då veta att den inte ska ha så mycket vatten. Jag som inte var ett dugg växtkunnig då (köpte den bara för att den var cool, haha) råkade förstås vattna för mycket. Ett blad mjuknade, slokade ihop och föll av. Jag fattade ingenting. Ett till blad föll av. Jag började inse att det nog berodde på övervattning så jag drog ner på det. Allt var bra och den började för någon vecka sedan skjuta ut 2 eller 3 nya skott och allting, jag började även i samma veva använda Blomstra när jag vattnar (samma näring/vatten-ratio som står på förpackningen). Men nu härom dagen föll ett till blad av. Och det är ju inte så många blad på en sådan så jag vill absolut inte göra fel mer och riskera att fler dör för då blir den så gles.

Så, det första jag gjorde efter att det sista bladet föll av var att byta plats på den, så den står mer skuggigt men i ett ljust rum. Innan stod den i norrfönster. Jag såg att rötterna börjat växa ur innerkrukan så jag planterade om den, men hade tyvärr inte så många innerkrukor så den nya är bara kanske 1-2 cm större. Det jag nu funderar på är om jag kan sätta den direkt i en större ytterkruka, utan innerkruka men med lecakulor i botten? Jag har alltid gjort så förr med mina kaktusar (enda sortens växt jag hade hemma fram tills i våras då jag började intressera mig mer för växter) men har nu fått höra att det egentligen inte är optimalt för dem, utan de vill helst ha innerkruka. Då jag har brist på lämpliga innerkrukor har jag ändå planterat vissa med leca men jag vågar inte med skelettskölden eftersom den är så känslig. :(

Någon som har tips på hur jag kan ta hand om min bebis? Hur får jag den att leva gött och frodas och viktigast av allt, inte tappa fler blad?

Annons:
Pyttelite
2019-08-18 12:30
#1

Skötselråden för Skelettskölden varierar den ska ju vara lättskött enligt vissa, inte en nybörjarblomma enligt andra - tänk så fel det blir när man vårdar sina växter. Har aldrig ägt en Skelettsköld men ser på bilder att det är en enastående vacker växt. Den gillar fuktig luft. Har du inga blad längre på den? Det kan vara så att du övergödslade plantan. Den ska ha mycket svag tillsats av näring så låt den vara ogödslad framöver. Hög luftfuktighet gillar den så ett bottenlager lecakulor är nog inte fel. Kan inte komma på några direkta råd men någon annan kanske har erfarenhet av växten. Lägger ut lite allmänna länkar om skötselråd; https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Inomhusvaxter/Krukvaxter/Gronvaxter/Skelettskold/ https://www.odla.nu/inspiration/slaktet-alocasia https://www.hasselforsgarden.se/vaxtbibliotek/skelettskold/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2019-08-18 12:45
#2

Tack för svar! Jag tycker i alla fall inte den är så himla lätt 😂 visst det kommer ju skott utan att jag gjort något speciellt och bladen som är kvar verkar må super, men det känns ju hopplöst när blad efter blad bara faller av. Den har fem blad kvar så den är ju fortfarande fin men känner att det kanske blir lite väl glest om fler faller av, haha!

Just denna planta var faktiskt en av de största anledningarna till att jag ens köpte växtnäring. Iom att jag tycker den varit lite svår läste jag lite i olika forum och fick då läsa om en som lyckats väldigt bra med sin skelettsköld att hen hade inte gjort något speciellt mer än att ge den lite extra vatten och näring när nya blad är på gång. Men kanske ska pausa lite med näringen i så fall. 

Jag ska testa i så fall att plantera den utan innerkruka, med lecakulor i en större kruka. Det såg så trångt ut när jag planterade om den igår och den fick ju knappt bo större alls så den kanske blir lite gladare nu.

Pyttelite
2019-08-18 12:53
#3

Ibland är det ett gott råd att ta två steg bakåt dvs låta växten vara lite ifred. Vet inte hur många kaktusar jag vårdat sönder. 🥴 Om det inte är ett stort bladfall så skulle jag lugna mig lite så växten får ta det lugnt och vila ett tag. Även växter kan stressas men det är lätt att ge råd om man inte vet hela bilden så du får bedöma själv. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2019-08-18 13:00
#4

Ja, du har kanske rätt. Är bara så orolig haha, vill ju förebygga så gott jag kan. Den hade 8 blad från början och 3 har fallit så om ett till faller är ju bara hälften kvar. De två första föll ganska snabbt så kan ju ha varit stress i kombination med övervattning. Sen lät jag den vara rätt så bra, tills jag upptäckte skotten och då gav jag den ju som sagt lite extra vatten och näring. Så kanske vill den bli lämnad ifred. Tyvärr ska jag flytta om några veckor så jag hoppas att den inte mår för dåligt av det. Kanske är klokast att låta den vara fram tills ett tag efter flytten och se hur den mår då?

Pyttelite
2019-08-18 13:09
#5

Du får rapportera hur det går. Lägg gärna upp bilder om du vill. Tror nog att den kommer att klara flytten. Kanske kommer den att trivas bättre på det nya stället. Viktigt är luftfuktigheten, den ska vara relativt hög.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2019-08-18 13:26
#6

Här kommer en bild på skönheten som den ser ut nu. Jag får återkomma med hur det går för den framöver. Läste i en plantbok jag har att man kan spraya bladen med vatten för att imitera högre luftfuktighet, så det provade jag precis.

Annons:
Pyttelite
2019-08-18 14:16
#7

Det finns stora möjligheter till att ditt exemplar kommer att frodas framöver. Ärligt talat ser det ut som att den är i toppform. Om det vissnar fler blad så ta gärna en bild på den så att man får en uppfattning om av vad som hänt. Växten kan mycket väl sprayas för att öka luftfuktigheten men gör det i lagom mängd. Hoppas att din skelettsköld får ett långt liv. Namnet på växten ger den inte rättvisa. Längre fram kan du föröka genom att kapa en del av rhizomerna (jordstammen). Ser fram emot fler bilder på skönheten!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2019-08-18 15:25
#8

Men vad kul, nu känner jag mig mer positiv! Hoppas allt går som jag vill 😍 Tack för alla tips!

Jag ska uppdatera med fler bilder så fort något händer!

Lillräkanf
2019-08-19 16:09
#9

Din beskrivning på skötseln låter precis som tvärtemot jag har gjort med min som stormtrivs så ja, återigen finns det inga dåliga sätt att sköta om växter så länge den lever. Jag planterade om min i en stor kruka utan leca och den älskar att bli genomdränkt med vatten. Både på bladen och i jorden. Kan hälla i mer än en halv liter i veckan till den :) Som pyttelite sade så gillar den fukt så mitt tips är att Dusha den i ljummet vatten och låta den stå där ett tag (förutsatt att du har hål i botten på krukan) Jag tycker din ser väldigt fin ut :)

sp0ngeb0b
2019-08-21 18:10
#10

#9 Tack för tipsen! Jo, det är ju så, man fåe prova sig fram har jag märkt. Gör det med alla växter men ville ju som sagt inte riskera att förlora fler blad. Men spännande att din gillar så mycket vatten! Jag har börjat spraya min nu med ljummet vatten så får se vad den tycker om det.

Lillräkanf
2019-08-21 20:30
#11

Ja eller hur och då står den inte i söder🤔

sp0ngeb0b
2019-08-27 14:01
#12

En liten uppdatering. Som ni kanske kan se på bilden är det som att växten är uppdelad i 2 plantor, och där är bara en stjälk kvar av den ena. På bilden hänger det bladet lite extra mycket, tror det blev så när jag planterade om den för den var inte så innan det. Så nu har det ensamma bladet börjat sloka och gulna. Av erfarenhet är jag ganska säker på att det inte finns någon återvändo… Men alla de andra bladen, som alltså alla sitter ihop i botten, ser ut att må super och den har fått ett nytt blad till och med som håller på att veckla ut sig.

Lillräkanf
2019-08-27 14:46
#13

Min gör också så. Ett blad vissnar och ett annat kommer upp. Jag har tillochmed fått en liten stickling.en jättesöt liten bebis! Och så har jag två stora blomknoppar, de kommer och går med. Och detr väl precis som allt annat, allt har sin levnadstid. Hoppas din mår bättre nu när du planterat om. Ibland protesterar växterna när man planterar om men de vänjer sig och till slut älskar de det :)

Annons:
sp0ngeb0b
2019-08-30 07:23
#14

#13 Ah okej, det kanske inte är för konstigt då. Men trist. Min har ju dock tappat fyra blad och bara fått ett nytt, och detta bara på 1-2 månader. Men får hoppas att det är över nu när det bara är den ena plantan kvar för jag vet verkligen inte vad jag gör för fel. I denna takt kommer ju hela plantan vara borta om ett par månader. 

Men vad coolt att din fick en bebis! Det hade jag velat ha. Får hoppas att den trivs i nya lägenheten så kanske det kan dyka upp någon i framtiden.

Lillräkanf
2019-08-31 10:44
#15

Ja det är intressant att de kan Te sig så olika. Du får uppdatera om det händer något mer ❤️

sp0ngeb0b
2019-09-10 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu ska ni banne mig få höra! Efter att det nya bladet kom upp (det är förresten störst av alla bladen) trodde jag att ännu ett var på väg, men icke. Det var en BLOMMA. Vet inte hur vanligt det är, har inte sett/hört om det förr men det hände i alla fall. Så den verkar inte ha tagit stryk av flytten i alla fall. Jag vattnar den lite men ofta, sprayar varje dag och den står i norrfönster. Är det någon som vet om det händer något mer med blomman eller om detta är allt? Kan man ta frön från den på något sätt?

sp0ngeb0b
2019-09-10 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Slänger in en bild på nya stora fina bladet med ❤

Carmarino
2019-09-10 15:54
#18

Grattis till den nya blomman. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillräkanf
2019-09-10 20:28
#19

Nice! Då gör du rätt :) det är inte ovanligt att de blommar :)

sp0ngeb0b
2019-09-10 20:39
#20

Känns bra att den trivs till slut :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: