Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 591 ggr
Rosen82
8/14/19, 7:43 PM

Vattna

Hur mycket vattnar ni era växter? Har ett palettblad där krukan står på fat ska man vattna så att även fatet blir fullt?

Annons:
sp0ngeb0b
8/14/19, 7:49 PM
#1

Jag går lite på känn. Man märker ofta rätt så snabbt om man vattnar för lite eller för mycket. Tror inte du ska fylla fatet om du häller vatten uppifrån alltså på jorden, blir nog för mycket. Fatet är där för att det ska kunna rinna undan.

MonicaLagerquist
8/14/19, 7:49 PM
#2

Jag vattnar sällan men mycket. Låter jorden torka upp mellan vattningarna

Stolt ägare till fem La permer

Maria
8/14/19, 7:58 PM
#3

Palettblad dricker mycket vatten och brukar tala om när de är törstiga genom att sloka. Jag vattnar mina krukväxter regelbundet men just palettbladen får vatten mer ofta och ofta rinner det ner på fatet men jag låter det vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rosen82
8/14/19, 8:02 PM
#4

Du som har palettblad hur mycket vatten ger du och hur ofta? Tycker att allt är svårt men funderar på 2 dl per gång eller är det för lite?

Lillräkanf
8/14/19, 9:09 PM
#5

Jag har palettblad och vattnar rätt så rejält exakt hur mycket vet jag inte. Jag har de i såpass stora krukor att jag ser sällan om de rinner ut. De är nästan konstant fuktiga men översta jord lagret brukar ju såklart torka. Vattnar ungefär var tredje/fjärde dag och de hinner aldrig slokna.

Maria
8/14/19, 9:19 PM
#6

#4 Det beror ju alldeles på hur stor krukan är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pyttelite
8/18/19, 4:47 AM
#7

Använd dina fingrar i kombination med studier av krukväxtens utseende. Slokar dina Palettblad är det mer än dags att vattna samma gäller om jorden är snustorr. Hur mycket vatten dina växter behöver är en kombination av värme och ljus. Står den soligt och varmt krävs mer vatten än om den står skuggigt och svalt. Om dina växter slokar kan du doppa hela krukan i en hink vatten. Ta upp när det slutar att komma luftbubblor. Låt rinna av och ta bort överflödigt vatten på fat eller innerkruka. Många växter gillar inte att det står vatten på fatet - de får kalla fötter. Just Palettblad är tålig men häll bort vatten på fatet om det inte är mycket varmt. Mina Palettblad stod nästan vattendränkta under den varma sommaren. Slokar bladen trots att de fått mycket vatten och jorden är blöt då vissnar den för att vattenmängden är för stor. Efter ett tag lär man sig hur varje växt fungerar. Det blir en del svinn men man lär sig. 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: