Annons:
Etikettövrigt
Läst 1642 ggr
[Thiah]
2019-08-10 20:37

Blomma som mår dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Det här är skott jag fått av min far, är inte ens säker på vilken blomma det äe. Men den verkar bli mer buske än upprättstående. Den verkar böja sina blad vid tortt, vid blött, vid varmt, vid skugga. Jag vet inte hur jag ska göra. Kan ni ge tips och råd? Måste ju pröva allt innan jag ger upp.

Annons:
[Thiah]
2019-08-10 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sorry dubbelt

[Thiah]
2019-08-10 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2
Magi-cat
2019-08-10 21:20
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
2019-08-10 21:26
#4

Javisst är det ett Palettblad. exakt vilken variant vet jag inte. Klipp ner den och satsa på de nya bladen längst ner på stammen. De översta delen av de avklippta bitarna kan du sätta i ny kruka. Det är en växt som man hela tiden måste hålla på att toppa för att den ska förgrena sig och inte bli lång och ranglig.

Pyttelite
2019-08-10 21:45
#5

Du kan rota de avklippta toppskotten i ett glas med vatten. De får snart rötter!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
2019-08-11 08:59
#6

Ska jag alltså klippa ner den nästan till botten? Kan jag sätta tillbaka skotten i samma kruka sen?

Annons:
[Thiah]
2019-08-11 08:59
#7

Och tack för era svar =

Marwiza
2019-08-11 10:55
#8

Det är en palettblad av sort "china rose". De vill ha mycket sol (ju mer sol ju mer rosa blir bladen) och mycket vatten, men torka upp mellan vattningarna. Böjda blad brukar betyda antingen att den är törstig eller att den står för varmt.

Vill du få den buskigare ska den klippas ner över ett bladpar. Klipp ner där du vill att den ska förgrenas. Sticklingarna kan antingen rotas direkt i krukan eller i vatten. Du kan ha flera växter i samma kruka ja :)

Här hittar du mycket matnyttig information om skötsel av Palettblad. men även bilder på hur man klipper ner den: https://www.plantbyran.se/skotselguider/palettblad-skonheten-fran-ost/

Upp till toppen
Annons: