Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 1405 ggr
annia1
2019-07-28 02:21

Ohyra på cyklamen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått hem en cyklamen som fått ohyra för att se om jag kan rädda den. Den har stått utomhus på en balkong så man får räkna med att det kan vara nåt utifrån.
Tyvärr så tog jag inga kort innan jag klippte bort det värsta och slängde det. Bilderna (5 st) är tagna med blixt så inte de bästa. Lägger de i egna inlägg så enklare att öppna och förstora.

Det jag sett på cyklamen är att blommorna är rätt deformerade, såg lite grådassig ut på bladen. Verkade vara nå gångar på ett par blad likaså verkar det vara nå gångar på några blommor.
På nåt blads undersida så fanns det några gula pluppar. Tänkte inte på att känna om det var inne i bladet eller låg fritt på undersidan.
Efter att jag tittat en liten stund så såg jag nåt litet vitt som kröp. Eftersom det var så litet så kan jag ju inte säga säkert att det var vitt, men det såg så ut. Såg ut som nåt litet flygfä. Inte sett nå larver.

Det jag gjort är att jag nu i två dagar, vänder ner alla blad och blommor i såpvatten (har plastpåse över krukan så inte jorden ramlar ur). Har det i vattnet ca 1 minut. Så det som ev lever/föds nytt försvinner.  Ska jag fortsätta med det och i så fall hur länge. Det grådassiga på bladen har ju försvunnit i och med att jag doppat den såpvattnet.

Går det utifrån beskrivning och bilder säga vad det kan vara och går det överhuvudtaget att rädda den eller är det bara att slänga. Jag har den inte inomhus utan den står på min trapp.

Jag har sökt på nätet, men tycker inte att jag hittar nåt som stämmer in på det som är/varit.
Om det behövs så kan jag ta nya bilder i dagsljus utan blixt och se om jag får bättre kort.

.

Annons:
annia1
2019-07-28 02:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2.

.

annia1
2019-07-28 02:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3.

.

annia1
2019-07-28 02:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 4.

.

annia1
2019-07-28 02:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild 5. Tittar man lite extra på bladet till höger så ser man en plupp. Ungefär så såg dom andra ut.

Och säga att den blomma man ser i bakgrunden på bilderna är en tyg/plastblomma.

.

Pyttelite
2019-07-28 08:05
#5

Jag misstänker att det kan vara ett mjöldaggsangrepp. Då blir bladen gärna missfärgade t ex gråa, färgen beror på vilken typ av svamp det är. Knoppar, blad och blommor bli också påverkade och missformade. Mjöldagg är svår att bli av med. När det gäller cyklamen ska inte rotknölen vara helt täckt av jord. Bikarbonat(bakpulver) kan hjälpa typ 10 mg per liter vatten. Du kan blanda det med såplösningen. Sedan finns det svavel man kan köpa (Kumulus) men det ör ganska dyrt och troligen inte värt att köpa för just ett angrepp. Sök gärna på mjöldagg för att få en uppfattning om jag gissat rätt - pga långsam uppladdning kan jag inte se vissa bilder just nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-07-28 08:15
#6

Glömde skriva att för cyklamen är det inte bra att bladstumpar lämnas kvar. Tvinna (vrid) av blommor och blad så det inte finns kvar något från knölen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
annia1
2019-07-28 15:20
#7

Tack för svaret. 

Jag har läst på om mjöldagg och det stämmer inte. Hittar tex inget om att det finns kryp eller plupparna då. Vet inte om det är några olika saker som dykt upp på cyklamen. 

Jag har kikat på cyklamen nu idag igen. Och visst på några blad är det lite vitt kvar på ovansidan. (vet inte om det ska vara eller inte) så det skulle då ev kunna vara mjöldagg, men som sagt det andra får jag inte att stämma in på mjöldagg.

Var ut och fiskade upp påsen med de kastade bladen och tog bilder. Kommer ladda upp de senare ikväll när jag sitter vid andra datorn. Och tittar jag på de bladen så en del ser nästan ut som sköldlöss, men inte heller det stämmer. 

Jo jag vet att man ska rycka bort bladen, men det får komma sen om det går att rädda den. Viktigaste var att få bort dom.

.

annia1
2019-07-28 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer 4 bilder till. 2 på de avklippta bladen och 2 på blomman som den ser ut i dagsljus.

Tittar man på bladen så ser man massa pluppar. De flesta sitter på undersidan, men några blad hade på ovansidan. Vissa pluppar ser ut som sköldlöss, men stämmer inte riktigt. Och på ett par av bladen ser man lite av en gång eller vad det nu är. Och nåt av bladen är väldigt hopskrumpat.

Det mörka/svarta som man ser nåt av är jord åtminstone såg det så ut för mig. Så det är det enda jag inte sökt på.

.

annia1
2019-07-28 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På det här bilden om man förstorar upp den så ser man att jag gjort en pil. Det ser nästan ut som nåt kryp  vid den, men jag kan inte säga säkert. Det var inte så det såg ut det som jag såg krypa med blotta ögat. Det jag såg såg mer ut som ett flygfä, fast det kröp bara.

.

annia1
2019-07-28 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här på bladet till vänster så ser man att det finns vitt. Men det är ju lite lustigt för det jag såg med blotta ögat så var några blad grådassiga, men det grådassiga har försvunnit.

Ser på bilden att jag har mer blad med pluppar som ev ska bort om den ens ska vara kvar.

.

annia1
2019-07-28 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Likaså på det här ser man blad med vitt. 

Så frågan är det bara en sorts ohyra eller flera olika. Pluppar hittar jag inte vad det ska vara om inte just de trots allt är sköldlöss.

.

Lillräkanf
2019-07-28 22:34
#12

Jag vet inte vad det är men jag skulle kastat hela plantan tyvärr Speciellt eftersom den är så illa därann. Skulle inte vilja ta in den till övriga växter. Även om den kanske står separat så hade inte jag vågat ta in den i alla fall..

annia1
2019-07-28 23:47
#13

Det lutar väl åt att den kastas i alla fall eftersom det verkar som att det kan vara mer än en sorts ohyra. För det kan ju göra att det är svårare att få bort då eftersom man kan få använda olika metoder.

Men att blommorna ser ut som de gör är inget problem om man bara får bort ohyran för blommor brukar återhämta sig och se ok nästa omgång blommor, bara ohyran försvinner.
Och de (flesta) blad som hade pluppar är ju borta. Resten av bladen ser rätt ok ut.

.

Annons:
Pyttelite
2019-07-29 07:41
#14

Om det är sköldlöss ska de gå ganska enkelt att tas bort från bladen. Skölden skyddar lusen och du ska kunna se att det finns typ ben inuti skölden. Den är fuktig och mjuk om du klämmer sönder den.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
2019-07-29 20:57
#15

Jag har inte testat att ta bort nån plupp utan jag valde att kasta cyklamen.

Problemet för mig är ju när jag läser "typiska tecken för xxxx" och de typiska tecknen inte finns. Frågan är ju då om det är det jag har eller nåt annat.  Om jag kommer ihåg rätt gällande sköldlöss så typiska tecken ska vara att det blir gula fläckar på bladen eftersom de suger bort näring från bladen. Och det var det inte. Bladen jag tog bort även de som hade mycket pluppar var gröna och fina. Visst finns det ett par gula blad, men blad vissnar ju naturligt och just de gula bladen har inga pluppar.

Det finns tecken som säger att det är mjöldagg, tecken att det är sköldlöss. Sen lägga till det där krypet jag såg, vad det nu var. Det var inte en sköldlus. Det blir för många osäkra faktorer och olika saker man då ska göra för att jag ska lägga tid på det. Speciellt var det sköldlöss så skulle det ta flera månader. Och så länge kan jag inte ha den stå ute för det står inte på innan det blir kallare ute.

Visst ett alternativ till att slänga hade ju varit att ta bort alla blad och blommor så bara jorden kvar, men då blir ju frågan om det ev fanns nåt kvar i jorden som senare kunde kommit tillbaka. 

En liten notis om nåt annat. Jag hade flera ägg på ett blad på en växt ute, vad det var för ägg vet jag inte. Jag bara slängde bladet. Men det fanns ju med i bakhuvudet när jag valde att slänga. För i och med att cyklamen stått ute så kanske plupparna  var ägg från nån insekt som normalt sett lever ute. Och jag har försökt hitta info om insekter och deras ägg, men gått bet.

Synd för blomman var fin i sig när den var ok. Men, men.

.

Pyttelite
2019-07-29 22:28
#16

Sköldlöss är enkla att diagnosticera bara mad hjälp av nageln. Kan de avlägsnas genom att skrapa med nageln är det troligen en sköldlus. Mjöldagg är också ganska lätt att kolla det kana ta grått eller vitt mjöl. Det finns olika svampsorter. Sköldlöss kan fixas med provadopinnar omväxtentål det mjöldagg är värre men använd gärna bakpulver.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
2019-07-30 01:42
#17

Det är ju det att jag inte får det stämma med det jag läser vare sig det gäller mjöldagg eller sköldlöss. Bla vilken skada det ska göra.

Jag hittar ingenstans att man ska kunna få bort nåt av mjöldagg genom att doppa det i såpvatten. Det grådassiga jag såg försvann ju då och nu är det nåt vitt kvar på några blad, men jag tycker inte det liknar mjöldagg när jag jämför med bilder på nätet. Inte heller får jag det riktigt att stämma med skador från mjöldagg.

När det gäller sköldlöss så som jag förstår det så skadar dom där de sitter och det finns inga skador på bladen inte ens på de avklippta bladen. Vet inte om det där vita som är på några av bladen ev ska vara honungsdagg annars finns inget av det heller.  
När man läser om honungsdagg så kan man få sotdaggsvampar det skulle ev kunnat vara det grådassiga, men inte heller där hittar jag nåt om att det räcker med att doppa i såpvatten och då bara få bort det gråa, men lämna vita.

Det som har tagit skada på cyklamen är blommorna annars är den ok, finns ingen missväxt vad jag kan se. Nåt blad som skrumpnat. Tittar man på bladen (på bilden i inlägg 8) så nåt av bladen verkar nåt ha ätit på kanten. Men annars är bladen ok. Gäller både de som är kvar och borttagna.

Sen har jag ju det där lilla som kröp. Var så litet så hade det suttit stilla så hade jag nog inte sett det. Men jag såg så mycket att det inte var en sköldlus. 

Så jag får det inte att gå ihop och därmed vet jag inte heller vad jag ska satsa på för att få bort det. Och  jag tror det blir jobbigt för blomman att hålla på med flera olika saker.

.

Pyttelite
2019-07-30 08:53
#18

När det gäller mjöldaggen hade det i princip fungerat ned vanligt vatten. Risken är att du bara tagit bort det ytligt synliga och angreppet och svampen finns kvar. För att förebygga kan bakpulver hjälpa men det finns ingen garanti. Det är förmodligen mjöldaggen som ”förstört” blommorna. Mjöldaggen kommer med största sannolikhet att dyka upp igen speciellt tacksamt för angrepp är kvarlämnade bladstumpar. När det gäller sköldlössen så förstår jag dig inte. Vad är det som inte stämmer? För att med säkerhet bestämma från bilderna behövs informationen om det är bladen som är deformerade eller om det är något som sitter på bladen. (Sköldlöss) Om det är någon ytterligare parasit som angripit din växt (krypet) är det troligen borta nu och har varken med sköldlus eller mjöldagg att göra. Cyklamen brukar vara lite av ”slit och släng-växt” så är det inte ett kärt exemplar som hållit sig fräsch i flera år så skulle jag vara försiktig med att behålla växten med tanke på smittorisk för övriga växter. Vill du ändå fortsätta så är det viktigt att få bort alla sköldlöss (om det nu är det som angripit) annars kommer dom igen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-07-30 13:30
#19

Det enda jag kan säga säkert när det gäller växter och djur är att det ibland inte är som det står i böckerna eller på internet. Att saker och ting kan se annorlunda ut och vara det man trodde att det inte kunde vara. Så det kan både varit det ena och det andra eller kanske tillochmed flera åkommor på samma växt.

annia1
2019-07-30 23:19
#20

#18 Jag vet inte vad du pyttelite baserar det på att det är mjöldagg. Jag har läst massor text och tittat på massvis med bilder och det både från privatpersoner och yrkesmänniskor.
När det gäller bilder så hittar jag inte en enda bild som ens påminner om det grådassiga som var på cyklamen, så går jag enbart på bilder så är det inte mjöldagg. När det gäller skadeverkningar så varierar det på olika sidor och det är tack vare att det varierar som gör att jag hade mjöldagg kvar på min "lista".

När det gäller sköldlöss så blir det lite tvärtom. Det jag visste sen förut så var sköldlöss rödbruna eller svarta. Men efter sett på bilder på nätet att det även finns ljusa så hamnade sköldlöss på min "lista". Där var det tvärtom att skadeverkningarna inte stämmer som gjorde mig tveksam. 

Hade jag vetat att sköldlöss kunde vara så ljusa (som syns på bild i TS och i inlägg 4) så hade jag inte behövt fråga om vad det var. Men eftersom jag inte visste att sköldlöss kunde vara ljusa (och ha den formen) så trodde jag att det kunde vara en insekt utifrån (då den stått på balkong) som lagt ägg och att sen dess larver som gjort det som ser ut som gångar på blommorna.

Jag har köpt provanto pinnar och tagit upp cyklamen ur soptunnan. Jag har kollat plupparna och de var lätta att ta bort. Om det fanns ben vet jag inte då de var så små så inte gick att se med blotta ögat. Tagit bort alla deformerade blommor och satt ner pinne. Så nu bara att vänta.

Apropå det där med vatten så ska man tydligen kunna bli av med sköldlöss med enbart vanligt vatten.  Vända växten upp och ner i vatten och låta den stå så ett dygn. Tyvärr så står det inte när man måste göra om det, hade det stått så hade jag nog använt den metoden.
Finns en tråd inne på trädgård där björnen säger det och jag antar med den trädgård han har att han vet. Och det är enda stället jag sett att man kan använda enbart vatten. Dock ska man inte använda vattenmetoden på alla sorts växter.

.

Annons:
annia1
2019-07-30 23:19
#21

Lillräkanf #19 jo jag vet att det inte alltid stämmer, men man brukar kunna pussla ihop det med det man hittar så man hamnar på vad som är mest sannolikt. Du ser i mitt andra inlägg vad jag gjort. Så nu får jag vänta och se.

.

Pyttelite
2019-07-31 08:06
#22

Mjöldagg är mycket vanlig på cyklamen och det kan se lite olika ut beroende på vilken svamp det är. När det gäller sköldlöss kan de mycket väl vara gulaktiga precis som de som finns på dina bilder och går de nu att ta bort är det mycket troligt att det är sköldlus. De brukar se ut som på dina bilder och skadeverkan är beroende av tid och struktur på blad. Cyklamen har läderartade tjocka blad till skillnad från andra mindre veka typer. När det gäller vattenmetoden är tanken att dränka lössen det är därför man brukar tillsätta såpa för att minska ytspänningen så att vattnet tränger in. Att dränka en kruka i vatten ger samma effekt men växten får kanske andra problem. Vattenmetoden är nog inte den vanligaste metoden som används på våra trädgårdscentra. Det finns olika metoder som fungerar ibland och ibland inte. Idag kan man köpa biologiska bekämpningsmedlet för att bli av med ohyran typ insekter som livnär sig på lössen men de är förhållandevis dyra. Lycka till med dina metoder!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
2019-08-01 01:33
#23

Tack.

Möjligt att mjöldagg är vanligt på cyklamen. Men i mitt fall är det nog sköldlössen som står för alltihop. När man tittar på hur många pluppar som finns på de blad jag tog bort (och det är ändå inte alla blad som jag tog bort som är med på bilden) så är det rätt många som fanns då och kanske funnits fler sköldlöss än de jag sett. För några av de jag sett är knappt synliga.

Så det grådassiga jag såg var nog sotdagg (och det lever ju bara av honungsdaggen) och med tanke på hur många det verkar varit så har det nog även funnits på blomstjälkarna som gjorde blommorna deformerade, även om jag inte sett några pluppar där.

Det är bara det krypet jag såg som jag inte tror var en sköldlus för den var, även om den var liten, så var den större. 

Nu bara vänta och se om cyklamen pallar med provadon.

.

Pyttelite
2019-08-01 07:04
#24

Nej det är knappast sotdagg utan två separata händelser. Sotdagg ser helt olika ut med svarta fläckar. Mjöldaggen är det som förstört blommorna och inte sköldlössen. Sköldlössen är svåra att få bort, först lever de utan skördar för att hitta bra platser att lägga ägg på och de skyddas av skölden. Du kan söka på mjöldagg och cyklamen på engelska sidor; mildew så kan du se bättre bilder. Din växt kan blivit försvagad av olika anledningar och därför fått dessa angrepp eller också har de inget med vara dra att göra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
2019-08-01 23:06
#25

Nu har jag tittat på engelska bilder och de är i stort lika som de svenska. De flesta är vanligaste  ljusa  och de går bort direkt eftersom mitt var mörkare. Tittar jag på bilder där det är mörkare så stämmer inte de heller.
Hittar inte heller några bilder som stämmer in på blommorna. Och när det gäller blommor så ska man komma ju ihåg att min varit nervänd i såpvatten två gånger, när jag tog bilderna, vilket påverkat utseendet på mina blommor något.

Det jag inte hittar är bilder på sotdagg på växter. Skulle vilja se hur det ser ut i olika stadier/mängder. Men där går jag bet. Hittade en bild, men det var ett med riktigt mycket sotdagg.

För min del så får detta vara nu för jag hittar ingenting som faktiskt visar att det är mjöldagg så jag lägger min tid på annat istället.

.

Pyttelite
2019-08-02 07:40
#26

Det som utmärker sotdagg är att det är svarta fläckar precis som sot sök på dark leave spot.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: