Annons:
Etikettbildtråd
Läst 745 ggr
MonicaLagerquist
7/10/19, 2:11 PM

Doktor westerlund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minns inte vem det var jag fivk sticklingen av men vill bara tala om att den mår bra och växer fint. Nu på sommaren bor den ute på vår glasveranda.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
7/10/19, 2:32 PM
#1

Aleya  Tack nu kom jag på att det var av dig jag fick den.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
7/10/19, 4:10 PM
#2

Jättefint exemplar! Hittade ett vitbrokigt exemplar i våras. De doftar så kryddigt att man inte kan låta bli att ruska i dom när man går förbi .


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
7/15/19, 4:58 PM
#3

Hoppas den kommer igång att blomma nu när du går den ute!

MonicaLagerquist
7/15/19, 5:10 PM
#4

#4 Den är nog lite för liten för det i år.

Stolt ägare till fem La permer

Eda
7/16/19, 11:16 AM
#5

Lite om doktor Westerlund som gett blomman dess namn. (Blomman kallas även Rosengeranium).

Ernst Westerlund 1839 – 1924 var en svensk läkare speciellt intresserad av gynekologi och kirurgi. 
Han var stadsläkare i Enköping men efter att ryktet om att han kunde bota patienter som andra läkare misslyckats med kom patienter från hela landet men även från Finland, Norge, Danmark, Ryssland och flera länder i Västeuropa samt  Sydafrika. Eftersom han fick så många patienter fick han sluta som stadsläkare och öppnade i stället privatklinik.

E.W. tog sina patienter på allvar medan andra läkare avfärdade sina patienter som inbillningssjuka. Han kallades också för arbetsterapins fader. Jämfört med andra läkare hade han ett mycket annorlunda arbetssätt bl.a. startade han en vävskola dit såväl kvinnor som män fick arbeta som en del av behandlingen. En grevinna t.ex. fick skicka hem sin kammarjungfru och klä på sig själv, hon ordinerades också diska på Stadshotellet!  Ofta inleddes behandlingen med en sängliggande avmagrings- respektive gödningskur och de som inte lydde hans råd skickade han hem. 

I början blev W. inte accepterad av andra läkare men år 1901 utsågs han till medicine hedersdoktor vid Lunds universitet och 1920 till teologie hedersdoktor vid Uppsala universitet. 

**Blomman användes i Westerlunds behandlingar; patienterna skulle ha blomman i sovrummet då den sprider en uppfriskande doft när man rör dess blad. 
**Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_Westerlund

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

JMW
7/16/19, 3:22 PM
#6

"Blomman användes i Westerlunds behandlingar; patienterna skulle ha blomman i sovrummet då den sprider en uppfriskande doft när man rör dess blad. "

Vilken tur att jag inte blev behandlad då. Tycker lukten är förfärlig så jag vill inte ens kalla den doft. 😂

Annons:
MonicaLagerquist
7/16/19, 3:40 PM
#7

Jag är ju från Enköping och har gott på Westerlunds gymnasiet  bla,

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
7/16/19, 4:08 PM
#8

#6 Nu tipsas det även om att växten går att äta! Hemska tanke!😖


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
7/16/19, 7:36 PM
#9

#6 Håller med. Hade en gång en sådan växt, men jag kunde inte ha den kvar för doften gav mig kväljningar. Kände doften i hela lägenheten, så jag kom inte undan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillräkanf
7/23/19, 4:26 PM
#10

Den kallas väl även doftpelargon? Kände igen växten men inte namnet. Så fick googla.. Jag tycker inte någon slags pelargon luktar gott dock.

MonicaLagerquist
7/23/19, 5:42 PM
#11

De luktar pelargon helt enkelt.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: