Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2432 ggr
GuineaGirl
6/23/19, 11:23 PM

Spinn - hur dosera såpvatten?

Har fått spinnkvalster på en ganska stor monstera. Från den har det spridit sig till en hoya australis på en piedestal i närheten samt vidare till köksfönstret där min enda kvarvarande zonalpelargon står bland några konstgjorda växter. Angreppet startade på en glanspilea som jag haft ganska länge och nu har kastat. 😭

Har flera gånger tvättat av bladen på monsteran (som är svår att hantera p g a sin storlek) med vatten och duschat av hoyan. Pelargonen har jag inte tagit itu med ännu. Det rör sig om enstaka långa spinntrådar, som återkommer med några veckors mellanrum.

Brukar det räcka att duscha växterna med vatten för att få bort spinn, eller är det bättre att spraya dem med såpvatten? Hur stor andel vatten respektive grönsåpa ska man i sådana fall ha, för att undvika att bladen blir förstörda? Hur ofta bör man spraya? Och bör man även ta bort det översta jordlagret i krukan?

Har någon här även testat sprayer som t ex Pyrsol, Provado plus eller SMC (Spider MIte Control) mot spinn? Var sprayerna i så fall bättre än såpvatten?

  • Redigerat 10/1/20, 9:42 PM av Pyttelite
  • Redigerat 7/1/22, 10:21 PM av Pilspets
Annons:
Pyttelite
6/25/19, 11:22 PM
#1

Om det är ett stort angrepp och jag vill rädda växterna skulle jag använda provadopinnar.

Mindre växter brukar jag först prova att spräja en diskmedelslösning på men är det utbrett och stora växter är det svårt att bekämpa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
6/27/19, 1:46 AM
#2

#1. Tack för ditt svar.

Tyvärr hjälper inte provadopinnar mot spinnkvalster. Det är väldigt olyckligt att det inte verkar gå att få tag på något systemiskt verkande bekämpningsmedel mot spinn. Det som står till buds är diverse "kontaktverkande" medel.

Fick du bort spinnet, när du använde diskmedelslösningen? Hur många gånger sprejade du, och hur lång tid gick det mellan gångerna?

Pyttelite
6/27/19, 6:30 AM
#3

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Åsa S
6/27/19, 7:39 AM
#4

Spinn är svåra att bekämpa de är inga insekter därför funkar sånt som provadopinnar, såpvatten mm. rätt dåligt. 

Har du trädgård isåfall kan det funka att ställa ut växterna under sommaren (ej i gassande sol då bränns de). Spinn trivs inte ute lika bra samt det finns fiender till dem ute.

Det har funnits/finns? provadospray med ett medel tillsatt som även tar spindeldjur det använde jag när jag fick det på balkongen för att ta bort det värsta på balkongen och sedan sprayade jag några gånger under sommaren med EM och MK5 som jag köpt på mikrojord för att stärka växterna och det funkade hos mig.

[Forest]
6/27/19, 10:27 AM
#5

Fick bladlöss på balkongen på våran flätade pilträd. Jag blanda såpa,rödsorit och vatten. Kommer inte ihåg hur jag blanda men den funka fint. Körde innan med såpa o vatten flera gånger utan resultat men detta kanske inte funkar för spinn och kanske tar kol på växten 😬

Upp till toppen
Annons: