Annons:
Etikettövrigt
Läst 1152 ggr
Kimda
6/17/19, 6:20 PM

Tomatplanta som växtklätterställning!?

Det börjar bli trångt på altanen, så jag har haft problem med var djungelgurkorna ska växa. Så slog det mig idag att jag nog kunde använda en av tomatplantorna som klätterställning. Jag har i alla tidigare år fått ohyra på djungelgurkor den senare delen av odlingssäsongen. Dock ej på tomater, så jag tänkte att gurkorna kanske kunde få lite skydd inminglade i tomatplanta. Bra eller dålig idé?^^

Annons:
MonicaLagerquist
6/17/19, 7:31 PM
#1

Med tanke på hur starkväxande djungelgurkorna är så skulle inte jag c våga de klättra i tomaterna.

Stolt ägare till fem La permer

Lillräkanf
6/18/19, 8:42 PM
#2

Har ingen erfarenhet av djungelgurka men jag har av tomater och det är att de nästan alltid (enligt min erfarenhet) behöver stöd själva och hjälp. Så att tynga ner dem mer skulle inte jag våga… Men prova! Berätta hur det går :)

Kimda
6/18/19, 11:01 PM
#3

Tomatplantorna har säkra stöd och djungelgurkorna är små och lätta. Jag valde idag att sätta djungelgurkorna vid den tomatplanta som har ett kompostgaller som stöd. Tänker att det blir mindre tilltrasslat med en tomatplanta som har ett platt växtsätt än den andra som stöds upp till ett mer buskigt sätt. Berättar! :-)

MonicaLagerquist
6/19/19, 8:14 AM
#4

Jag hade  djugelgurka i växthuset förra sommaren och de växte och invaderade halva växthuses. Vet inte om jag hade en extra starkväxande planta. För de tog över helt och hållet.

Stolt ägare till fem La permer

Kimda
6/19/19, 12:46 PM
#5

#4 Växtmiljön i ett växthus jämfört med på en öppen altan är väldigt olika. Jag satte några plantor i en pallkrage, men de har blivit rätt tilltygade av blåsten. De på altanen har det lite mer skyddat, men inte lika skyddat som i ett växthus.

Kimda
8/26/19, 10:34 PM
#6

Det funkar bra. Jag plockar liksom både tomater och djungelgurka från tomatplantan. :-) Jag tänkte rätt i #3. "Tänker att det blir mindre tilltrasslat med en tomatplanta som har ett platt växtsätt än den andra som stöds upp till ett mer buskigt sätt."

Annons:
Pyttelite
8/27/19, 1:22 AM
#7

Du får gärna ladda upp en bild på den tomat/gurk-väv!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kimda
8/28/19, 10:56 PM
#8

#7 Hade gärna gjort det, men tyvärr vill inte tekniken tillåta det. Trist! Men jag har bara att gilla läget tills ny teknik införskaffats.

Kimda
6/3/20, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tadaaa! :)

Upp till toppen
Annons: