Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1279 ggr
Rosen82
2019-06-11 20:47

Solen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna har stått i ett fönster där solen ligger på så jag tror att det är därför den ser ut som den gör. Men jag har klippt bort mycket av det fula , bytt till annan kruka och även bytt plats vad tror ni?

Annons:
Pyttelite
2019-06-11 21:14
#1

Det ser faktiskt ut som att den kan ha fått trips - ser lite ohyrelikt med de silverfärgade partierna och blad med synliga gångar men jag kan ha fel.

Trips är små insekter, oftast svarta, 1-2 mm långa som gärna gillar torra ställen och kalasar gärna på växter som fått en svacka.

Skulle det vara trips brukar provadopinnar hjälpa annars skulle jag nog isolera växten eller helt enkelt slänga den. 

Provadopinnar innehåller ett gift som är effektivt men kanske inte alltid nödvändigt att använda och då är alternativet att slänga växten kanske bättre.

Annars skulle jag klippa ner växten helt och ta tillvara de avklippta längderna som sticklingar. Du kan sätta flera i samma kruka, då förnyar du både växten i krukan och får lite nya att sköta om.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Rosen82
2019-06-11 21:28
#2

Så det som jag klippt av kan jag göra som sticklingar? Kan jag sätta dom direkt i jord eller måste dom vara i vatten först? Är det de "fina" mörkgröna" bladen jag tar som sticklingar?

Pyttelite
2019-06-11 21:48
#3

Ja, du kan klippa av och sätta dom direkt utan att sätta dom i vatten. 

Använd gärna såjord så att de får lagom med gödning i början. Är det för kraftig jord är risken stor att sticklingarna tynar bort.

Du ska plocka bort en del av bladen, är det för mycket blad hämmas rottillväxten. 

Plocka bort alla skadade blad. Du kan också dela "revorna" till flera sticklingar. 

Jag skickar med en länk till en video som visar hur man kan göra. I videon är det trädgårdsväxter men principen är densamma för krukväxter.

Sticklingar Trädgårdens sommarsticklingar -odla egna plantor! Soft cuttings

https://www.youtube.com/watch?v=_crndZ-CvWo


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: