Annons:
Etikettvad-heter-jag
Läst 865 ggr
Zyloon
6/10/19, 8:30 PM

Ny (palm)?

Sambons dotter fick denna i födelsedagspresent, ingen aning om vad de är för något. Jag tycker de ser ut som någon typ av palm, men känner mig inte säker alls. Någon som kan lista ut vad de är för något? Eller iallafall ge råd på hur man bäst sköter om den?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Sindri
6/10/19, 8:37 PM
#1

Det är med största säkerhet en yuccapalm. Kallas även palmlilja eller yuccalilja. Ibland kan man missta en dracena för yucca, men dracenan skal ha smalare blad.

Den skall stå ljust, gärna soligt, men inte för brännande, vattnas rätt sparsamt, känn på jorden. Ge lite gödning varannan vecka under sommaren. Tror det är svårt att få den att blomma i bostäder, men om så är det fantastiskt vackert. Krukan ser bra tilltagen ut så den klarar sig i den ett bra tag.

Zyloon
6/10/19, 8:40 PM
#2

#1 Tackar för svar, jag googlade lite och tittade på yuccapalm men vart så förvirrad över att den här har gröna stammar och de bilderna ja tittade på hade inte de 🤔

Men då har jag lite koll iallafall, dessvärre får hon inget direkt solljus alls i sitt rum, men den kanske skulle må bra av att stå direkt vid fönstret isåfall?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Sindri
6/10/19, 8:53 PM
#3

Ja, så ljust som möjligt. Kanske måste ni flytta den på vintern för att den skall överleva. Det är ju en tropisk växt.

[TheSquirrel]
6/10/19, 9:07 PM
#4

Jsg skulle också säga yuccapalm. Som ung är stammen grön men när den blir äldre kommer stammen bli mer hård och brun.

teafredriksson
6/26/19, 1:59 PM
#5

Jag köpte en som ser i princip precis likadan ut, köptes under namnet Dracaena Janet Lind.

[Forest]
7/1/19, 9:52 AM
#6

TS 5 Där är växten 👍 tyckte inte den påminde om yuccapalm i bladen ser ut att ha mörkare, glansigare o mjukare blad. Rätt dyr växt 😁

Annons:
Zyloon
7/1/19, 12:40 PM
#7

#5 Googlade på de namnet, de borde verkligen stämma, ser exakt ut som en sån! 

#6 Ja, alltid kul att veta vad det är för något, verkar ju inte vara helt lätt o skilja på yucca och dracena 😃

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Upp till toppen
Annons: