Annons:
Etikettförökning
Läst 8718 ggr
sasv8
2019-06-08 13:32

Förökning av citronfikus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Toppade min lilla citronfikus för ett tag sedan,  rotade toppsticklingarna i vatten och planterade dem sedan i ny jord. Nu har de börjat ta sig på riktigt så att rötterna börjar synas undertill och nya blad börjar komma fram. Undrar hur man får till de små knubbiga rötterna, grovnar den lägre delen av stammen till sig själv efter en tid eller de fortsätter vara spinkiga? :)

Annons:
Pyttelite
2019-06-09 11:19
#1

Du kan hantera dina nya småplantor som bonsaier. Citronfikusen är snabbväxande och ett mycket bra underlag för att testa bonsaitekniken.

Jag misstänker att de "ovanväxande" rötterna är luftrötter som förvandlats till riktiga rötter när de nåt jorden.

Citronfikus säljs ibland med flätade stammar - nu tillhör jag den grupp som är feg med att toppa och klippa men om du toppar även de små plantorna får du ett buskigare växtsätt men du kan även stamma upp dom eller plantera ihop tre och fläta stammarna innan de blivit förvedade.

Roligt när sticklingarna lyckas och de växer på - ett enkelt sätt att föröka sin växtsamling på och ger underlag till mycket experimenterande.

Här finns en länk avseende bonsaier men det finns även Youtube-filmer du kan följa för att få tips och trix om du vill göra en bonsai. Tyvärr krävs det ju tålamod också inte bara gröna fingrar.

https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Inne/Krukvaxter/Gronvaxter/Bonsaitrad-gor-sa-har/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sasv8
2019-06-11 22:40
#2

Tack så mycket för alla bra tips! :) Småttingarna växer så det knakar nu, så det hade varit roligt att göra något kul av dem, som att fläta som du tipsade om! :)

[Forest]
2019-06-14 10:16
#3

Vad roligt, en fråga ts dessa som bröts av var det enkel gren som du satte i vattnet? Har själv denna citronfikus samt flera på jobbet efter dom vart fula och skulle kastas så gav jag dom en chans (vi säljer lite växter ibland på jobbet, jobbar i butik) Dom på jobbet är jätte fina tänkte kanske ska jag norpa några från dom 🤫

sasv8
2019-06-19 20:26
#4

#3 Yes det var det! Jag toppade strax ovanför ett annat bladpar, och plockade bort det understa bladparet så att där bara var toppen och något blad till kvar under (kanske 7-8 cm lång stickling). Har tagit lite fler toppar från den nu och sparat så jag har totalt fem, alla har rotat sig i vatten, så det är definitivt värt ett försök! :)

Upp till toppen
Annons: