Annons:
Etikettförökning
Läst 1802 ggr
Kimda
5/30/19, 11:48 PM

Varför slutade ampelliljorna skjuta skott?

Jag har i många år förökat ampellilja (grön) med skotten som plantorna har skjutit. För några år sen slutade plantorna att skjuta skott. Jag har nu endast en planta kvar, och hoppas att kanske i år, bildas skott. Detta är ett mysterium för mig.

Annons:
Sindri
5/30/19, 11:55 PM
#1

Vissa plantor förökar sig inte om de står i för stora krukor. Det enda jag kan komma på.

MonicaLagerquist
5/31/19, 7:03 AM
#2

Instämmer med #1.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
5/31/19, 10:03 AM
#3

Även jag har misslyckats med den mycket tåliga växten Ampellilja. Har du flyttat växtplats på krukorna sedan du sett att revorna minskat eller försvunnit? Ampelliljan vill gärna stå i relativt grunda krukor. Har du planterat om i för djupa krukor? Jag placerade ett numera utdött exemplar alldeles för mörkt och även om den stod i fuktig miljö blev den bara mindre och mindre till omfång. Nu har jag ett exemplar i full solsken, har ofta vatten stående i ytterkrukan och den växer fint men ännu inga revor. Är dina Ampelliljor för övrigt frodiga eller håller de på att tyna bort?.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
5/31/19, 6:02 PM
#4

Följer

Kimda
5/31/19, 6:58 PM
#5

Jag har aldrig experimenterat med större krukor och jag flyttar inte runt dem. Ej i sol. Jag brukar låta tre skott samsas/kruka. Plantan jag har kvar ser halv-frodig ut, men har blivit ensam i krukan.

JMW
5/31/19, 10:35 PM
#6

Jag har massvis med ampelliljor. Alla i varierande krukor och alla med nya skott. En del hänger på vägg en bit in i rummet en del i fönster, både med och utan sol. Flera har jag i höga smala ytterkrukor. Lecakulor i botten och sedan jord och planta. Alltså ingen innerkruka. De trivs finfint.

Annons:
[Forest]
6/11/19, 10:21 AM
#7

Har du testat att plantera dom i ny kruka lite större med ny jord? Har du gett dom någon näring?  Jag har ingen ampellilja nu men har haft och som du säger så fick mina skott ofta, skumt att din inte ger mer skott. 🤔

Kimda
6/11/19, 3:28 PM
#8

"När man talar om trollen…" När jag nu tryckte in mig på denna tråd, kastade jag ett öga på växten och ser att den skjuter skott. Wow! Kul! Det ska bli intressant att se hur många det blir på den "skottstjälken". :) Ca 3 år skottlös.

Kimda
6/11/19, 7:38 PM
#9

#7 Jag brukar ibland sätta fast en liten lapp på innerkrukan med datumet då jag planterade om växten, men det fanns ingen lapp på denna. Under växtsäsongen spär jag ut näringen så att växterna får näring vid varje vattningstillfälle. Jag tycker det är enklare än att komma ihåg när jag gödselvattnade varje växt.

Pyttelite
6/11/19, 7:46 PM
#10

#9 Det skulle kunna vara så att den trivs alldeles utmärkt så att den inte behöver föröka sig med revor. Roligt att den skjuter nya skott.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
7/9/19, 8:53 AM
#11

Jag planterade om mina ampelliljor i våras. Nu börjar de skjuta skott igen.

Stolt ägare till fem La permer

Kimda
8/13/19, 11:17 PM
#12

Idag tog jag tre skott, som hade vuxit sig stora nog att sättas, och satte dem i en kruka. :) Låter de andra skotten växa till sig lite.

Pyttelite
8/18/19, 4:52 AM
#13

Härligt när skotten börjar dyka upp! Ampellilja är en tålig krukväxt. De har kraftiga rötter som lagrar vatten. Mina fick vara utan vatten under semester och de repade sig efter några dagars inomhusregn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: