Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1185 ggr
MonicaLagerquist
5/23/19, 8:08 AM

Clivia

Hur får jag mina clivior att blomma?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
DesK
5/23/19, 8:32 AM
#1

Du får testa att glömma dem lite, min Clivia blommar rätt ofta och jag är periodare vad beträffar att vattna och pyssla med blommor 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
5/23/19, 8:50 AM
#2

Jag "slarvar" ofta med att vattna jag har testat att ha dem i trånga krukor att  ha dem ute på sommaren Plantera om. Jag tycker att jag har testat allt. Jag fick dem av min mormor som har varit död i många många år och ALDRIG har jag fått dem att blomma.

Stolt ägare till fem La permer

SuperLimm
5/23/19, 8:59 AM
#3

Jag vattnade sällan och hade den i ett ljust, soligt fönster. Sen kom det en blomma. Hade den inte fått ulllöss och trips tror jag det hade kommit en blomma till, har för mig det var på gång. 

Men jag gjorde som sagt inget speciellt med den.

Mvh Linn

Sjuttan
5/23/19, 10:04 AM
#4

Nästan inget vatten alls under vintern så sätter den knopp och blommar på våren.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Caeli
5/23/19, 10:08 AM
#5

Hade min i säkert 20 år innan den bestämde sig för att blomma. Sedan flyttade vi till ett annat hus och nu har den blommat för tredje året i rad. Står framför ett norrfönster i ett rum där vi håller ner värmen. Jag ger den väldigt sparsamt med vatten speciellt på vintern.

Pyttelite
5/23/19, 10:43 PM
#6

Läser man alla råd så är det vanskötsel som premieras med fina guldgula eller orangea blommor.

Visst är det trist när man omvandlar de blommande växterna till frodiga bladväxter.  

Har nu ett antal Saintpaulior som inte heller vill blomma men dom tror jag inte skulle funka att torka ut för mycket.

Du får sätta ut dina Clivior under sommaren så kommer de kanske på andra tankar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
MonicaLagerquist
5/24/19, 7:41 AM
#7

Tack för alla goda råd.

Stolt ägare till fem La permer

Sjuttan
5/30/19, 9:59 AM
#8

En tanke slog mig. Clivia vill ha trångt om fötterna. Att plantera om varje vår och att ge den rikligt med jord kan hämma knoppsättningen. Efter omplantering kan det dröja några år tills den blommar igen De gamla exemplar som har det riktigt trångt, knappast någon jord alls, brukar blomma flitigt. Speciellt om de som förr, fanns i ett svalt rum.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

MonicaLagerquist
5/30/19, 9:45 PM
#9

Jag har några som står trångt och några som inte gör det. Ingen vill blomma.

Stolt ägare till fem La permer

Sjuttan
5/31/19, 9:38 AM
#10

Då önskar vi dig bättring på den fronten - lite torka gör nog susen. 🌵

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

MonicaLagerquist
6/3/19, 9:56 AM
#11

Torkar gör dem emellanåt. Vi har väldigt svalt inne under vintern så de borde inte vara problemet.

Stolt ägare till fem La permer

Sjuttan
6/3/19, 10:04 AM
#12

#11. Okej - svarade bara på din fråga enligt mina erfarenheter.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Forest]
6/11/19, 10:39 AM
#13

Efter flytt så gav jag bort en drös blommor där med även alla våra Clivia, Men moderplantan som alltid blomma flera gånger per år skötte jag som mina andra blommor fick vatten 1-2 gånger varje vecka året om. Den bodde i trång kruka men skott togs regelbundet. Jag hade den på ett linneskåp inte i fönster. Jag trivs inte med kalla rum så den fick bo i rum där vinter tid låg tempen på 22 grader. Den blomma ofta tidig vår och blomma om, fick näringspinne ca 3 st per år .  Jag gav bort moderplantan till ena systern och där blommar den regelbundet även hon sköter om den som jag dock står den lite mörkare plats i ett hörn i ett rum.

Annons:
Upp till toppen
Annons: