Annons:
Etikettorkid-er
Läst 1083 ggr
Kimda
2019-04-29 00:52

Hushålla med orkidévattnet!?

Jag har tagit hand om två brudorkidéer som annars hade slängts. Dess enda "fel" var att blomningen led mot sitt slut. Jag vattnar dem genom att sänka ner dem i en vattenfylld bytta. Det känns så dumt att slänga ut vattnet när jag har näring i, så jag undrar om jag kan använda näringsvattnet till någon annan växt!? Finns det kanske växter som skulle må dåligt av det?

Annons:
Lillräkanf
2019-04-30 06:40
#1

Så länge du inte har överdoserat näringen så är det inga problem att använda det till andra växter. Fast inte kaktusar och succulenter dock, de vill helst inte ha näring :) kör på bara

Pyttelite
2019-05-01 19:31
#2

Om man vill vara mer exakt så kan man titta på NPK-förhållandet (Kväve (N), Fosfor (P) och Kalium (K) för just den gödning man har och sedan fundera över till vilka andra växter gödningen kan vara optimal.

En Orkidégödning har ofta förhållandet NPK 3-1-4 medan andra krukväxtgödningar har andra förhållanden. 

Sen är förstås koncentrationen en viktig komponent och sedan innehåller inte alltid gödningen vad den påstår att innehåll så även om det finns en teori får man ha en avslappnad relation till doseringarna.

Viktigt är att man håller ögonen öppna för förändringar av sina krukväxter som faktiskt även kan beror på för mycket av det goda och inte bara brister.

https://tergent.se/tipsochrad/npk-godsel


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-05-02 06:14
#3

Så klokt pyttelite!

[Forest]
2019-05-04 21:17
#4

Jag doppar aldrig våra orkidéer utan ger dom en skätt vatten sköter blommorna på jobbet på samna vis 1 skätt en gång i veckan (orkidéer mest där). Blommar som bara den på jobbet här blommar dom lite mindre. När rötterna är silvriga så får dom vatten. Om du ger näring så var min tanke häll över det sen i en flaska för att andvända det nästa gång. Jag ger våra o på jobbet när andan faller på ofta när dom blommar och då kanske var 3 vecka.

Upp till toppen
Annons: