Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2196 ggr
Carvecomp
4/22/19, 9:28 AM

Hjälp med deprimerad Opuntia kaktus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som är bra på kaktusar och kan hjälpa mig? Min kära Opuntia har börjat luta/vissna (bort från solen! ). Först sköt den ut superlpånga skott i vintras på typ 1,5dm och det klarade den inte hålla upp så den började ge vika. Stöttade upp med pinnar och tog bort skotten. Nu efter ett tag har den dock börjar vissna igen och ännu mer trots att skotten är borta.. Någon som vet varför och vad jag kan göra? "Skrynklig" är den sedan tidigare, det vet jag inte heller varför den blivit?

Annons:
Carvecomp
4/22/19, 9:28 AM
#1

I

Carvecomp
4/22/19, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Pyttelite
4/22/19, 11:27 AM
#3

Jag är inte bra på kaktusar - mina brukar explodera av för mycket vatten men vi kan starta med en frågelista. Hur ofta vattnar du? Hur är den placerad, sol, skugga? Hur varm är det? Lägenhet normal rumstemperatur? Är det torr luft? Hur gammal är den - hur länge har du haft den? Ser du några insekter eller spår av ohyra på den?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carvecomp
4/22/19, 11:57 AM
#4

Vad innebär explodera?

Hur ofta vattnar du? - väldigt sällan typ var 3-4 månad men har vattnat mer nu när den börjat se ledsen ut. 

Hur är den placerad, sol, skugga? - ca 1 m innanför fönstret och det är ganska dåligt ljus under vintern.

Hur varm är det? Lägenhet normal rumstemperatur? - vanlig rumstemp i lägenhet

Är det torr luft? - ja det tror jag

Hur gammal är den - hur länge har du haft den? Ca 1,5-2 år 

Ser du några insekter eller spår av ohyra på den? - nej

Lillräkanf
4/22/19, 4:12 PM
#5

De skott som den fick helt plötsligt låter som det var nödskott. Altså så är den stressad verkar det som. Om du har vattnat så sällan så bör du öka men mycket mycket långsamt. Annars blir det plötsligt en jättestor förändring och det brukar sällan vara bra. ställ den ljusare om du kan. Hur ser jorden ut? Kaktusar brukar reagera långsamt. Så om du har gjort någon större förändring (tex bytt jord) så kan den visa sig missnöjd eller nöjd flera månader senare i vissa fall. När du vattnar vattna pyttelite men oftare så får den inte en shock och den kan sakta vänja sig. Hoppas den piggnar till :)

Lillräkanf
4/22/19, 4:19 PM
#6

Juste den har nog skrumpnat lite för att den fått vatten för sellan.

Annons:
Carvecomp
4/23/19, 8:15 AM
#7

Hur många vattningar vill den ha under sommar vs vinter när jag vant den? Jorden är en mkt torr klump skulle vara svårt att plantera om den och har aldrig gjort, den har ganska stor kruka tycker jag. 

Jag funderar på att ta bort de översta "armarna" eftersom de är böjda och ledsna.. vet inte om den kommer kunna räta upp dig?

Vill den stå ute nu på sommaren tro?😃

Lillräkanf
4/23/19, 9:16 AM
#8

Ja så mycket ljus som möjligt är bra! Så gärna ute på sommarn men det måste du också vänja den vid. Först ett par timmar och så ökar man sucksesivt. Låt "öronen" sitta kvar. Men ge den gärna stöd. När den är sitt vanliga jag igen (inte skrynklig) så vattnar du igenom den, så den blir blöt. Sen när jorden är helt helt torr igen så vattnar du igen. Detta gör du hela året. Men den torkar ju naturligtvis snabbare på sommaren och då får man vattna oftare :)

Pyttelite
4/23/19, 8:13 PM
#9

Nu vill jag inte verka negativ men om jag hade haft hand om denna kaktus hade jag vattnat den eftersom den ser skrynklig och uttorkad ut. 

Tyvärr är det så att mina kaktusar brukar dö till slut - har faktiskt en kruka med två olika typer som jag har stående mkt soligt och som jag duttar med vatten typ varannan månad och då på den varma årstiden. De är över 10 år gamla så jag låter det vara så men det är det enda paret som överlevt.

Alla andra har jag vårdat ihjäl!

När min  senast kaktuserövring exploderade så blev jag paff och ävenså kaktusen som blev till en köttig platt sörja.

Det är inte alltid så att en kaktus blir skrynklig pga vattenbrist utan den kan skrynkla till sig just för att man vattnat för mycket  - den håller på att dö.

Tvärt emot vad man skulle tro skrynklar den till sig för att den håller på att ruttna inombords. Det är mycket svårt att rädda en sådan kaktus. Vet du med dig att du varit frikostig med vattningen tänk då mer än en gång om du ska ge den mer vatten.

Hoppas dein kaktus piggnar till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
4/23/19, 8:18 PM
#10

Ett annat tips är att inte ha kaktusar i plastkruka. Det ser så ut på bilden. Plast behåller fukten och man får då vattna med stor försiktighet. Jag tycker att lerkrukor är bäst,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
5/4/19, 9:29 PM
#11

Jag är som 9 vattnar ihjäl kaktusar ofta 😬 Dottern får sköta sina och dom verkar må bra där inne. Vatten får dom någ väldigt sällan sett henne 1 gång o då hade hon sprayflaska o tog två dutt. Hon har dom på hylla så inte stekande fönster-sol. Hon sover året runt med öpoet fönster så dom står rätt svalt. I fönstret har hon fingerkaktus den verkar trivas i kyla som sol vattnas av mig ibland blommar o får som fröbollar. Din skulle jag ge lite mer vatten och byta kruka så den fpr andas lite 😉 Men tåls att säga jag är ingen kaktusskötare 😁

Upp till toppen
Annons: