Annons:
Etikettköttätande-växter
Läst 910 ggr
Minnix
2019-04-12 11:29

Venus flugfälla

Hej hej! Är det någon som har koll på denna kända växt? Min 4 åring är intresserad av att plantera, vattna och sköta blommor och eftersom han även älskar spelet "plants vs zombies" så vill han gärna ha en egen planta! Men för att vi inte ska ta död på den direkt så har jag några frågor innan vi planterar… Har läst mig till att dom inte gillar näringsrik blomjord och dylikt. Skulle det fungera att plantera i jord som har stått utan växter i en stor kruka utomhus i ett år? (blommorna glömdes att ta in över vintern så nu är dom döda och kan rensas ur isåfall) eller blir det för näringsfattigt? Läste även att den föredrar regnvatten eller avkalkat vatten men det är lite dåligt med det nu. Kan man smälta snö? Tacksam för all hjälp!

Annons:
Pyttelite
2019-04-12 12:21
#1

Kul att din fyraåring är intresserade av plantering. Här finns info om köttätande växter: https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a7c83378e0e743b7e00004d-info-tips-kottatande-vaxter Tror att du ska satsa på torvmull istället för den gamla krukjorden. Den är nog inte optimal för Venus.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-04-12 13:19
#2

Yes tror också torv med lite sand i är bra :)

Minnix
2019-04-16 21:00
#3

Tack! Jättebra info där! Försökte googla mig till vart man hittar bra blomjord till venus men det gick inte så bra och ingen av oss har tålamod så vi testade jorden som vi hade 😇 men medan vi experimenterar med den så ska jag se till att skaffa bättre jord och förbereda inför plantering nummer två. Det har kommit upp små gröna blad redan så det återstår väl att se om det är venus eller pånyttfött ogräs… tack igen!

Upp till toppen
Annons: