Annons:
Etikettvad-heter-jag
Läst 940 ggr
Zyloon
2019-04-04 19:21

Namn på dessa?

Hejsan!

Nyligen börjat bli mer intresserad av krukväxter! Var iväg till en blomsterbutik häromdagen och hittade dessa två, men det stod inte på dom vad det var för sort och de va lång kö till kassan så jag kunde inte med att fråga. Någon som har koll på vilka sorter dessa är?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Lillräkanf
2019-04-04 20:20
#1

Den första är Echeveria.. Tror sorten är :'Caly argentea' Den andra är en Aloe, just sort namnet vet jag inte. Jag älskar succulenter och har några av den första.. Visst är de underbara!

Zyloon
2019-04-04 20:49
#2

#1 Tack för svaret! Verkar ju inte vara helt lätt att ta reda på vad de är, men minsta lilla hjälp betyder massor 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Zyloon
2019-04-04 20:52
#3

Känns dumt att skapa en ny tråd för följdfrågor, så hoppas de är okej att fråga här också. Den första har ju massor av små "blommor" behöver man plantera om dom, eller ska den vara så? Köpte dom för två dagar sen och har inte riktigt velat röra dom så värst mycket. Men framförallt den första ser väldigt inklämd ut redan?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Pyttelite
2019-04-04 22:08
#4

Fina blommor du har köpt! 

Ingen av dom ska ha speciellt mycket vatten. Om du vill kan du "göra" en ny kruka med några av rosetterna annars trivs de att stå trångt.

Ska du plantera om dom så ska det vara näringsfattig gjord till och med sandblandad fungerar bra.

Den får fina blommor vid blomning men det är nog mest för de dekorativa "rosetterna" som man odlar växten.

Lite länkar om arten:

https://www.odla.nu/vaxtlexikon/echeveria

https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Inne/Krukvaxter/Gronvaxter/Echeveria/

Du får naturligtvis ställa frågor i samma tråd men det hade varit lika ok att skapa en ny. 🙂

Ps. Fin bild på din Avatar, ser fram emot flera blombilder. Om du har lust förståss. Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Zyloon
2019-04-04 22:16
#5

#4 Tack så mycket för tipsen och infon! Känns som man kommit in i helt ny värld nästan x) Fler bilder blir det nog framöver 😃

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Lillräkanf
2019-04-05 09:11
#6

Det är en underbar värld!! Det finns en app PlantSnap, som du kan ta kort och identifiera växter med. Den har fel ibland men oftast har den rätt. Man kan iditifiera bladcäxter och blomväxter men tyvärr inte knoppar. Annars är det bara att fortsätta fråga här. Jag älskar att försöka identifiera växter även om jag inte hittar eller kan själv är det roligt forsknings arbete :)

Annons:
Galenidjur
2019-04-05 12:55
#7

tycker nr   2 ser ut mer som en haworthia 🤔

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Lillräkanf
2019-04-05 13:31
#8

#7 ja det är det nog!

Upp till toppen
Annons: