Annons:
Etiketthögtidsblommor
Läst 1489 ggr
Grace2009
3/26/19, 12:34 PM

Krukväxt som påskris?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag såg jag att Lidl hade påskfjädrar och blev sugen på ett påskris. Lite väl tidigt kanske men så blev det! Jag äger ingen mark och vet ej var jag kan "sno" ris så jag satte fjädrar i min fikus benjamina natasja. Ficusar är ju däremot inte så optimala då i alla fall min ganska lätt bryter av ett löv och tappar sådan där klibbig vätska. Så jag tänkte, har ni några tips på någon "tåligare" krukväxt som jag kan använda som påskdekoration runt påsk, men som får vara vanlig krukväxt resten av året? Tänkte som man kan sätta i fjädrar och kanske även hänga några små dekorationer i.

(som vanligt kan jag inte få stående bilder. Är rättvänt på telefon och i dator, men inte på iFokus! 😃)

Annons:
Lillräkanf
3/26/19, 3:14 PM
#1

Jag äger inte heller någon mark men jag brukar gå in i skogen med en sekatör och sno några sälgkvistar :) Men annars är det jättefint som du gör, att dekorera något man redan har :) har du någon tåligare växt hemma som du kan sätta fjädrarna på? Köper aldrig fjädrar men vad fäster du dem med? Ståltråd? Iså fall kanske man bara kan sätta ner dem i jorden kanske?

Grace2009
3/26/19, 3:49 PM
#2

#1 Jag tror inte jag har det. Kanske hibiskusarna. Fredskallan, orkidéerna, kornettblommorna och saint pauliorna är lite olämpliga. Tittat lite på typ plantagen efter inspiration men ingen framgång. Tänkte nån här kanske sitter på en dunderidé 😃

Det är en bit ståltråd som var på fjädrarna. Snurrade runt 2 varv löst runt grenen och lät resten bara ligga längs med fjädrarna. Eftersom det är inne behöver det inte sitta så  hårt. Gör försiktigt så jag kan använda samma fjädrar år efter år 🙂

Pyttelite
3/26/19, 8:39 PM
#3

Härlig påskdekorerad fikus. 🙂

Läste om att fjädrarna kom först på 1800-talet före dessa var det pappersblommor eller färgglada band som gällde. Nu är det nog bara fantasin som sätter stopp för påskdekorationer.

Var försiktig när du tar bort fjädrarna benjaminfikus har en saft som en del är känsliga för. 

Om jag ska spåna vidare i dekorerandet finns det ju även torra alternativ som visserligen inte är krukväxter men som kan användas år från år och det är grenar/kvistar av trollhassel.

Små videträd som går att placera ut i kruka redan nu kan vara ett alternativ om man har balkong. Vide får ju blad senare och tål att stå ute.

Sedan kan man ju dekorera "julenar" eller rumsgranar även om jag tror att en rumsgran sällan överlever så länge - men jag kan ha fel.

Vill man ändå ha billiga grenar kan man be att få när fruktträden ska beskäras eller buskar i offentliga parker oftast blir folk glada om de slipper att transportera bort klippet självt.

Sedan kan man också göra egna påskgrupper med påskpynt tillsammans med vårblommor minns att vi sådde dekorationsgräs när jag var liten till påsk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
3/26/19, 9:16 PM
#4

#3 menar du ormhassel? Trollhasseln är ju inte så märkvärdig förutom när den blommar.. 😉😉❤️ Men ormhasseln är ju fruktansvärt tjusig! Beskar min i höstas och har en hel drös med dem för jag kan inte me mig att slänga dem. Så där har har du ett bra tips! Ha några grenar i en hög vas och häng på kulor till jul och påskpynt till påsk så har du en stående vacker flexibel dekorations "träd"

Pyttelite
3/26/19, 9:25 PM
#5

#4 Klart att det var ormhassel jag menade även om jag tycker att trollhasseln är häftig när den blommar på bar kvist. 

Kanske det först vårtecknet varje år!

Trevligt med egenskördade kvistar från egen plantering!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
3/26/19, 10:37 PM
#6

Gud va häftigt om man kunde ha en större gren av orm-/trollhassel och hänga upp i taket och ha dekorationer i! Hur får man tag på sådant? Kan man köpa? Har folk det i trädgården? Jag har ingen koll!

Annons:
Carmarino
3/27/19, 9:16 AM
#7

#3 Har en rumsgran som är över 20 år gammal och nästan lika hög som jag. Fick den i en julgrupp på mitt dåvarande jobb. Tyvärr har den tappat nästan alla de nedersta grenarna nu, men det kommer nya i toppen. Förr, när den hade fler grenar, så hängde jag alltid lite pynt i den till jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillräkanf
3/27/19, 11:25 AM
#8

#6 ja jag gjorde en sån "takkrona" av ormhassel till min mammas bröllop för 2 år sedan. Det blev magiskt i tältet när den hängde där med ljus :) Bor du nära Trollhättan eller stenungsund eller Göteborg kan du få en hel hög av mig. Har så mycket så jag vet inte vad jag ska göra av dem. Eller så kan du om du har tur hitta några tunna grenar på Blomsterlandet för 80 kr st. Haha skrattretande dyrt. #5 ja verkligen :) 🤩

Grace2009
3/27/19, 12:51 PM
#9

#8 Bor uppe i Värmland, men tack för erbjudandet! Får hålla ögonen öppna om jag ger mig in i något sådant.

Pyttelite
3/27/19, 8:05 PM
#10

#7 Imponerande ålder för en rumsgran. Drömde om en sådan då jag studera krukväxtlitteratur men har aldrig köpt ngn. Inte ens misslyckats för jag tyckte att den var så krävande - svala rum för övervintring.

Har sett att de blivit populära som masskrukväxt, kanske har förädlingen gjort dom tåligare eller också är de ett slit och släng träd idag.

#8 Låter mycket vackert med takkronor av ormhassel. Tror att det finns en dansk florist som använder mycket av den typen av dekorationer. Det är så fantastiskt när man kan kombinera rå natur med hårt drivna växter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/28/19, 12:55 PM
#11

#10 Visste inte att de behövde övervintra svalt. Fast det är inte så varmt i min lägenhet, så det kanske är därför den överlevt så länge. Numera står den någon meter från ett element, så kanske det är därför den tappar de nedre grenarna hela tiden. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Forest]
4/4/19, 8:57 PM
#12

Här kan vi inte ha pynt pga att ena katten tror att man klär en kattleksak. Så varken julgran lr påskpynt i ris existerar här 😞 sen har vi våran andra katt som anser alla blommor på bord är till för ätas eller godaste vatten i vasen 😳 Så när man får snittblommor får jag ställa in dom i ett rum om vi inte är hemma lr ska sova. Men vi kan ha lite porslinpynt ☺

Upp till toppen
Annons: