Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 1366 ggr
Lillräkanf
3/22/19, 4:44 PM

Lillräkanfs (Sara) blomdagbok

Tänkte att det var dags att göra en blomdagbok. Har tänkt på det länge nu men inte riktigt tagit mig tid. Jo jag heter sara btw. Och jag är ganska grön på växter och har inte mycket erfarenhet men jag har massvis med intresse! Just nu går jag en trädgård och anläggnings utbildning och längtar tills jag är klar så jag får sätta händerna i jorden. Så jag hoppas att det är ok att jag kanske slänger in något trädgårds relaterat då o då. ❤️❤️

Annons:
Lillräkanf
3/22/19, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Börjar med den här som jag gjorde för någon vecka sedan. Jag älskar att skapa och gör även tavlor och hantverk så detta var superkul att göra! Succulentarragemang som jag tänker kan stå på vardagsrumsbordet och bli en ögonvilare :) i mörker ser det magiskt och exotiskt ut med ljuset tänt.

Carmarino
3/22/19, 4:49 PM
#2

Det ser jättefint ut. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillräkanf
3/22/19, 5:36 PM
#3

Tack! #2

Lillyrod
3/22/19, 6:49 PM
#4

Allt med växter är kul. Jag har både på fönsterbrädorna och i akvarier. 

Succulenter är fina 👍

Lillräkanf
3/22/19, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 yes! Det är jättespännande. Just nu ser mitt akvarium ut såhär :)

Pyttelite
3/23/19, 10:50 AM
#6

Trevligt att se en ny blomdagbok. Ser fram emot många fina noteringar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lillräkanf
3/23/19, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det här är den enda som e kvar av min vackra banan planta. Jag hoppas den tar sig. Men det verkar vara nån slags svamp eller nåt som äter på det stora bladet utifrån och in.. Någon som vet vad det kan vara?

Lillräkanf
4/4/19, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kan ni hjälpa mig identifiera lite växter? Vet inte hur man lägger in flera bilder i samma inlägg så de kommer en o en.

Lillräkanf
4/4/19, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

Lillräkanf
4/4/19, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

Pyttelite
4/4/19, 10:12 PM
#11

Jag gissar sort på #10

Tror att det är en aspidistra. Om den inte är nyköpt blir jag väldigt avundsjuk, ser nämligen ut som ett perfekt exemplar. 

Det gör även de övriga, återkommer med gissning om dom. 🤓

https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Inomhusvaxter/Krukvaxter/Gronvaxter/Aspidistra/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
4/5/19, 7:02 AM
#12

Alla står på min praktik/arbetsplats på Park och natur i Trollhättan ☺️visst är de fina

Lillräkanf
4/11/19, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Provar att dra upp en kastanj. Får se om den överlever :)

Annons:
Lillräkanf
4/11/19, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det blir bara mer o mer. Hittar nya frön och sticklingar som jag bara måste sätta i jord hehe. Får utöka med en ny växtlampa..

Pyttelite
4/11/19, 8:40 PM
#15

Jag håller också på med ett kastanjeförsök!

Vilka härliga palettblad - märks att de trivs. Är det lupin du har som kommer upp?

Sen undrar jag vad det gröna till vänster är?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
4/12/19, 9:26 AM
#16

#15. Haha vilket sammanträffande :) Ang palettbladen så tror jag att de trivs. Jag har Aldrig ägt Palettblad. så därför vet jag inte hur de brukar se ut. (har bara sett i affärer och på bild) Jag börjar bakifrån och fram Längstbak:en bönsort som e rosabrokig Sen kommer palletbladen till höger och en kärleksört stickling tillvänster Sen har vi solros och ärtor som precis har kommit upp. Sen den gröna lite längre fram till vänster är lejongap och till höger massa lupiner Sen har jag precis sått äpple frön, så vi får se om de tar sig. Det som inte är med på bild är lönnsticklingar och nysådda nejlikor.

Pyttelite
4/12/19, 12:07 PM
#17

Spännande samling - tack för infon!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
4/14/19, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Min monstera som har växt något kopiöst de senaste månaderna. Den sträcker sig efter ljuset. Önskar jag hade bättre plats för den. Vill ju helst ha den lite buskigare men vågar inte böja stjälkarna för mycket.. Någon som har tips?

Lillräkanf
4/15/19, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Så jag var borta under helgen (eller ja hemma fast jag har min odling i mitt andra hem) så på tre dagar har kastanjen växt 12 cm. Helt sjukt! Lämnade dock ljuset på under hela helgen.

Lillräkanf
4/15/19, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Köpte en till växtlampa och stöd till den men även fast det är samma modell som jag redan har så passade den inte. Så jag fick bara plantera om de plantor som behövde planteras om och nu får det knö. Varenda kvadrat millimeter med ljus är upptaget hahaha😂😂 så kan det gå..

Annons:
Lillräkanf
4/15/19, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Planterade två sticklingar av min "svärfars" orkidéer som han inte har gjort något med förutom att vattna de senaste fem åren. Tycker att det är väldigt orättvist att hans växter stormtrivs i det de står i just nu. I gammal jord som känns mer som cement än jord, som inte har fått något annat än vatten i 3-10 år. Och jag som planterar om mina växter och ger dem massa med kärlek vissnar och dör. Känns som jag gör allt enligt böckerna och ändå så dör mina älskade plantor och hans orkidéer har inte slutat blomma på flera år..

Lillräkanf
4/17/19, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Gjorde om en plantering med massa lökar i på praktiken.. Min julafton! Fick varenda lök jag kunde hitta.. Blev ca 7 kilo totalt :)

Lillräkanf
5/10/19, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Så den lilla palmen jag fick plantera om. Jag fick spräcka krukan för att få ut den och som väntat så var det nästan bara rötter. Ja till 99% den enda jorden som finns kvar är det lilla längst upp. Helt otroligt vilket nätverk rötterna har skapat. Så nu har jag planterat om den och förhoppningsvis så får den sträcka på fötterna efter 15+ år i denna lilla kruka. Fantastiskt att den kunnat överleva på endast vatten i alla dessa år. :)

Pyttelite
5/10/19, 8:11 PM
#24

Verkligen ett kompakt rotsystem - den kommer nog växa så det knakar i sin nästa kruka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
5/10/19, 11:43 PM
#25

Hoppas det :)

Upp till toppen
Annons: