Annons:
Etikettförökning
Läst 2487 ggr
beem
2019-03-04 13:30

Stickling utan blad

Jag har en del växter som har blad endast i toppen. Jag har tänkt klippa och ta sticklingar. Jag vet att man böra ha 2-3 blad på en stickling. 

Min fråga är om det går att rota en bit som saknar blad . Hoppas någon vet så slipper jag testa och misslyckas efter lång tid kanske 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Galenidjur
2019-03-04 13:50
#1

Det beror helt på vilken växt det är.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

beem
2019-03-04 15:57
#2

#1  Det gäller bla:

Hängbegonia

Pelargoner

Palettblad

Triangelfikus

Vad är det som göra att det ena då går men inte det andra ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-03-04 19:16
#3

Tror också det beror på om sticklingen är vedartad eller inte. Skulle nog kunna tänka att samtliga har goda möjligheter att rotas. 

Enda sättet att veta är att prova - sen är det för den skull inte alla sticklingar som lyckas trots att man har blad med. 😕

Här finns lite olika varianter på sticklingar:

https://gronarader.se/odla-med-grasklipp/den-biologiska-tradgarden-del-3/forokning-av-buskar-och-trad-med-sticklingar/#vintersticklingar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-03-04 19:25
#4

Grejen med att få med ett antal blad tror jag beror på att man vill ha en viss tjocklek på den nya stammen/stjälken? Men ändå ska man ta bort ett par blad så att växten lägger energi på att göra nya rötter och inte hushålla alla blad. Personligen har jag inte märkt någon skillnad. Den enda viktiga är bara att inte den nya stjälken är förvedad.. Altså det måste vara en ny grön stickling.

Galenidjur
2019-03-04 21:20
#5

#4 nej, anledningen till att man ofta behöver blad på sina sticklingar är för att många växter dör helt enkelt utan sina blad. Men det gäller såklart inte alla.

Palettbladssticklingar överlever inte utan blad i alla fall. Resten har jag ingen kunskap om.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

beem
2019-03-04 21:37
#6

Jag ska testa. Det kan ju inte hända så mycket mer än att det inte går. 😉Jag hade bara tänkt bespara mig lite tid om någon visste med säkerhet. 

Den enda som är vedartad är Triangelfikusen så där får jag se till att få med blad.

Tack för alla svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2019-03-04 21:41
#7

Jag skulle säga tvärtom - att är det vedartat så kan det gå bra utan blad - även vedartat palettblad - det kommer snart små skott - men prova gärna och berätta hur det går.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-03-04 23:08
#8

Det jag menade: stickling behöver blad för fotosyntesens skull men inte nödvändigt vis 3 eller fler. Tex kalanchoe (stav?) behöver inte mer än ett blad för att ta sig. :) Förvedad stjälk tex en pinne med blad kommer inte få rötter. Den kan leva länge i vatten men ej i jord en längre period då inte förvedad växtmassa skapar rötter. (har aldrig sett eller hört talats om det i alla fall) Paletter har jag ingen erfarenhet alls. Provar att så några nu.. Berätta gärna hur det går :)

beem
2019-03-05 09:51
#9

Jag kommer att berätta hur det går.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-04-03 14:41
#10

De sticklingar som saknade blad ruttnade i vatten. De övriga - med blad - börjar få rötter.  Det stämmer alltså det #8 säger ang. fotosyntesen-.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-04-03 21:20
#11

Du skulle skippat vattenrotning för de vedartade sticklingarna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-04-05 11:39
#12

#11 Jag har tänkt på det så här i efterhand. Nästa gång testar jag i jord.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-04-05 11:43
#13

Inland misslyckas det oavsett :(


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: