Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1586 ggr
Snurrig
2019-02-19 21:40

Göra jorden luftigare

Hej! Mitt intresse för krukväxter började förra året så det här är första gången jag behöver plantera om alla växter jag lyckats samla på mig. Problemet är att jorden jag använder känns fel.. vattnet rinner inte igenom så som jag hade önskat. Är rädd att mina växter ska ruttna.. och även om det passar vissa så känns det inte bra för dom som är van vid mer väldränerad jord, t.ex mina svärmors tungor. Finns det någon speciell jord att köpa, eller något jag kan blanda ner i jorden? Jag har läst något om bark eller sand? Kan man köpa det i affären? Hur gör ni?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Pyttelite
2019-02-19 21:58
#1

Du kan blanda upp jorden med Perlite som är ett vulkaniskt material som binder fukt. Sedan beror det på vilka växter du har. Vissa vill ha sandblandade jordar och andra kompakta osv.

https://www.blomsterlandet.se/E-butik/Tillbehor/Forkultivering/Ovrig-forkultivering/Perlite/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Snurrig
2019-02-19 22:10
#2

#1 Är det vanligt så att man kan hitta det i vanliga affärer? Eller växtaffärer? Eller måste man beställa? Ah. Har inte sån stor koll på alla växter jag har men får väl börja söka efter namn haha, alternativt experimentera mig fram. Edit: såg att dom hade det på granngården, så kan köpa där, tack!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2019-02-19 22:16
#3

Skulle sån här barkmylla kunna fungera också? https://www.granngarden.se/barkmylla-hasselfors-40-l/p/1169979

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Pyttelite
2019-02-19 22:16
#4

Perlite kan du hitta i de stora gardencentra som blomsterlandet och plantagen men det finns också näthandlar som säljer liknande produkter. Du har ett exempel från blomsterlandet i mitt tidigare svar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Åsa S
2019-02-24 09:45
#5

Det finns krukväxtjord som är mera strukturstabil och många sorter är uppblandade med små lecakulor den är gjord för att hålla strukturen runt 1år åtminstone, den vanliga plantjorden är ofta mera menad för sommarblommor eller som jordförbättring den har för finfördelad torv och håller bara strukturen några månader ofta. Torven som finns i påsen ska inte vara mörk och jättefinfördelad utan det är bättre ifall den är något grövre.

Upp till toppen
Annons: