Annons:
Etikettförökning
Läst 1278 ggr
beem
2/2/19, 10:39 AM

Paprikasådd

I dag har jag sått Paprika.  Jag sådde California Wonder .

Det blev  10 fröer för jag räknar med att en del kommer inte att gro. Jag är nog nästan sen med sådden. Jag tror man ska så tidigt i januari men de kommer väl när de kommer 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2/2/19, 10:45 AM
#1

Jag tror inte att det är försent för sådd snarare tvärtom.  Nu börjar det ljusna så växtkraften kommer tillbaka.

Ps. Fixade länken Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
2/2/19, 10:54 AM
#2

Tomater sår jag inte förens vecka 8.

Stolt ägare till fem La permer

beem
2/3/19, 12:02 PM
#3

Jag kollade nu på gamla sådder och ser att jag då sått Paprika i mars och det fungerade bra. Fick frukter på sommaren. Jag läste på en sida på FB där man sa att de ska sås i januari men det är väl med som så mycket annat - det finns många olika uppfattningar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2/3/19, 4:14 PM
#4

Det är ungefär samma med chili. De ska också sås i januari, men de brukar gro även om man sätter dem lite senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
2/3/19, 9:05 PM
#5

#4 Jag hoppas det kommer att gå bra då.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2/9/19, 12:35 AM
#6

Olika sorter tar olika lång tid för att växa och utvecklas till fruktbärande plantor. 80-120 dagar är nog det vanligaste för de flesta sorter.

Annons:
Lillyrod
2/15/19, 5:31 PM
#7

Oj jag har inte sått nånting än. Tänkte göra det om en vecka eller två.

beem
2/15/19, 8:51 PM
#8

Det händer inget med min sådd….än.

Jag kollade på  tidigare år. Ett år grodde fröerna på 2 dagar och ett annat år på 1 vecka. Det var då nyinköpta  fröer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2/26/19, 1:23 PM
#9

Fortfarande inget liv i sådden. Börjar kännas som hoppet är ute nu. Fröerna var kanske för gamla - även om det står utg. sept. 2019 -.

Jag fortsätter att vattna - hoppet är ju det sista….sov  😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Åsa S
2/27/19, 5:09 PM
#10

Behandla fröerna som ljusgroende så brukar det gå extra bra, så på fuktig såbädd och sätt över en plastpåse. Ställ varmt men ej i gassande solsken. Har man plast över brukar man inte behöva vattna förrän efter ett tag då de kommit upp, jorden ska bara vara fuktig den vanligaste dödsorsaken till att sådder dör är att man är där och vattnar för ofta så fröerna ruttnar

beem
2/27/19, 8:04 PM
#11

#10 Jag har ju täckt med tunt lager jord som det stod på påsen. Nu ska jag peta fram fröerna och göra som du beskriver. 

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2/28/19, 9:54 AM
#12

Jag tror att mina fröer har ruttnat. Hittar bara små bitar i jorden.

Idag sår jag 3 nya fröer uppe på jorden. Täcker inte med jord och sen en plastpåse över som  Åsa S föreslår.

Nu är det bara att vänta….igen 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
3/7/19, 12:25 PM
#13

Plötsligt händer  det……nu  börjar det gro - än så länge bara 1 frö men jag är så nöjd.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
3/9/19, 10:03 AM
#14

Det är en lycka när de börjar titta fram - hoppas att det kommer flera nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
3/9/19, 2:50 PM
#15

Idag dök ytterligare en liten grodd upp. Jag ska fota senare då det blir lite mer att se.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
3/15/19, 12:15 PM
#16

Jahapp så gav de små groddarna upp. Jag vet inte vad som händer. Jag har odlat Paprika i många år utan problem.  Jag tänker att fröerna är gamla och kraften i dem avtar kanske. Nu blir det inget mer försök…….men nästa år kanske 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: