Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 3693 ggr
Pandamango
1/23/19, 10:29 PM

Ohyra på monstera

Hej! Jag märkte nyss att det kröp i jorden på min monstera. Jättesmå, vita, avlånga kryp som kryper runt i jorden, ser inget på växten eller sånt. Jag ser inte jättemånga, utan de kommer upp då och då. Växten verkar må bra, den håller på att växa ett nytt blad, så tror inte att den är sjuk. Har också märkt att det flyger små flugor runt växten, men jag vet inte om de hör ihop med krypen eller inte. Jag kan ha vattnat för mycket, så de kan bero på det. Vet någon vad det är och hur jag blir av med det?

Annons:
Åsa S
1/23/19, 10:33 PM
#1

Låter som hoppstjärtar de är helt ofarliga och lever av dött material de gillar krukväxter som är för blöta de gillar inte torr jord lika bra så bara låt den torka upp ordentligt mellan vattningarna. Flugorna kan vara  sorgmyggor de gillar också fuktig jord deras genomskinliga larver äter på rötterna och kan ställa till stor skada på frösådder men för stora välrotade växter ställer de inte till så stor skada.

Pandamango
1/23/19, 10:36 PM
#2

Okej, tack! Så jag ska bara låta den vara, och låta den torka ut? Jag kan inte ta bort dem på nåt sätt eller något sånt?

Åsa S
1/23/19, 10:43 PM
#3

Låt den bara torka ut rejält mellan vattningarna monstera är inte så känslig att den inte tål torkas ut med jämna mellanrum

Upp till toppen
Annons: