Annons:
Etikettköp-byt-sälj
Läst 1972 ggr
beem
1/19/19, 12:01 PM

Testar att så kaffefröer

Har ni planer på att så något roligt i vår ?

Jag har köpt  2 olika sorters fröer av kaffe från Impecta  - Arabiskt Kaffe och Kentuckykaffe . Jag tycker det är så roligt att testa lita ovanliga fröer. Jag  räknar inte med att få min årsförbrukning av kaffe  😉men kanske en fin planta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
1/19/19, 3:37 PM
#1

Det är så lockande att botanisera bland fröpåsarna. Köper sällan för jag vet att jag kommer att glömma av att vattna. Undrar hur dina kaffeplantor kommer att bli. Ska bli spännande att följa deras uppväxt. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
1/19/19, 4:36 PM
#2

#1 Ja det där med vattning kan bli lite si och så men viktigt då det gäller fröer. Jag har mina sådder placerade så jag passerar dem flera gånger per dag så någon gång ska jag väl reagera och vattna 😉

Det blir spännande att se hur det lyckas och hur plantan ser ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Effie
1/23/19, 8:33 AM
#3

Någon gang för länge länge sedan (70-talet?) fick jag frö till kaffeplanta någonstans ifrån. Jag tror det var något kaffebolag som gjorde reklam; man kunde skicka efter frö. Jag sådde det, och det blev en fin grön planta…men något fel gjorde jag (förmodligen glömde vattna) och den dog. Har sett kaffeplantor I butikerna efter det, men det var nog ett tag sedan. Lycka till!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tant Grön
1/23/19, 9:08 AM
#4

Sådde också kaffe på 70-talet. Mina plantor hade jag några år, en gav jag till min mamma och hennes gav kaffebönor. Kan säga att dom var lätta att få att gro och plantorna var lättskötta. Fick tyvärr ohyra på mina så dom åkte ut.

beem
1/23/19, 11:57 AM
#5

#3  #4

Det låter ju inspirerande. Då kanske jag kommer att lyckas  också. 🙂Väntar med spänning  varje dag att fröerna ska dyka upp i postlådan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
1/24/19, 12:29 PM
#6

I går den 23 januari kom fröerna. De ska nu ligga  i vatten i 2 dygn. Jag ställer skålarna  på varmt badrumsgolv.

De större fröerna ska filas men det var nästan omöjligt för de är så hårda.  Efter de 2 dygnen ska jag testa att fila lite.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
1/24/19, 6:49 PM
#7

Spännande! Har du lust att visa en bild på skatterna?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
1/24/19, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så ser fröerna ut. 

Ska bli så spännande och se hur det går.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
1/24/19, 8:37 PM
#9

Känner redan doften av nyrostat kaffe! Måste följa utvecklingen och kanske investera i liknande produkter! 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
1/24/19, 8:53 PM
#10

#9 Ja det är så roligt att så något lite ovanligt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
1/27/19, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag den 27/1 har fröerna fått komma  i jord.

Fröerna har legat i vatten ca 2,5 dygn. De stora har svällt upp precis som de ska göra.

Några av de stora fröerna har det växt ut som trådar. Jag trodde först det var skräp av att jag filat fröerna så jag tvättade bort det 🙂 Nästa dag var  det tillbaka.  Det är som lite sträva rötter…..eller vad det kan vara.

Svårt att fota i vatten men så ser det ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2/9/19, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Plötsligt händer det…..


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2/9/19, 3:40 PM
#13

Grattis nu är det den sköra spädgroddstiden som kommer!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
2/10/19, 12:19 PM
#14

#13 Ja nu är det spännande  att titta i krukorna varje morgon………..och flera gånger per dag 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
2/10/19, 1:44 PM
#15

Vad roligt att se hur det växer. 🙂

beem
5/26/19, 5:07 PM
#16

2 av mina Kentucky gav  upp. Till min glädje  har ytterligare  2 fröer av Kentucky grott. Jag har planterat om dem med bättre jord och större kruka och när jag gör det ser jag att den ena av plantorna som jag trodde var stendöd börjar skjuta från roten - lycka, Tur jag lät den vara kvar i krukan.

Fröer av Arabiskt kaffe händer inget…..än så länge.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
5/26/19, 6:40 PM
#17

Roligt att höra att alla inte är vårtrötta. 🙂

Man får inte ge upp för tidigt eftersom det är många hinder som ska övervinnas innan man har en färdig planta.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
5/26/19, 8:05 PM
#18

#17 Ja så är det. Jag hade börjat ge upp hoppet och var inte så noga med vattningen men plötsligt händer det 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/6/19, 4:29 PM
#19

I dag upptäcker jag att ännu 1 frö  har grott. 'Lycklig'

Jag hade helt gett upp hoppet.  Jag sådde ju 27 januari.  De har inte fått regelbunden vattning och periodvis torkat upp helt. Kanske det som gett  effekt….jag vet inte. 

Tyvärr har namnlapparna lossnat så jag vet inte vilken sort det är som kommer så det får bli en överraskning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lillyrod
8/7/19, 6:10 PM
#20

Jag har också sått kaffe en gång. Länge sen nu så jag kommer inte ihåg vilken sort. De grodde fint och en planta växte upp. 

Sen stendog de. Fick nog upp 4 plantor men ingen överlevde. Kul att du lyckas. Vill gärna se resultatet sen 🙂

Annons:
Pyttelite
8/7/19, 6:41 PM
#21

Glad överraskning när det sticker upp ngt grönt när man räknat ut dom!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2/7/20, 9:51 PM
#22

Min sådda Kentucky har varit så fin med så vackra blad men Idag fick den  gå till de sälla jaktmarkerna. Jag kollade mina växter ioch ser  att den har ullöss - mycket ullöss. Jag brukar inte ge upp en växt så snabbt men nu orkar jag inte med ullöss också. Upptäckte i går Vita flygare som jag bara hört talas om men aldrig haft förut så nu ligger min energi på att få bort allt som flyger …..suck. 

Nu står mitt hopp till den Kaffeplanta jag köpte på Lidl i fjol. Jag tror  det är en Arabiskt Kaffe. Den växer och ser fin ut……än så länge 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2/8/20, 4:59 PM
#23

Trist historia men ullöss ska man inte skoja om. De ska tas på allvar. Hoppas på att Lidlkaffet fortsätter att vara hälsosam! I vilket fall var det intressant att följa utvecklingen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: