Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1164 ggr
GuineaGirl
2019-01-12 22:50

Hoyor - vilka är tåliga?

Jag har ett par tåliga mörkgröna hoyor - sannolikt hoya australis och hoya wayetii - som jag är riktigt nöjd med. Jag ber därför om tips på fler hoyor av den typen. Med tjocka, vaxartade gröna blad (gärna silverstänk eller skiftningar), lättskötta och tåliga, som klarar att torka ut och som inte behöver stå särskilt ljust.

Jag har tittat en del på hoyasajter och det finns en hel snårskog av hoyor. Hoya carnosa och hoya obovata borde vara intressanta, men sannolikt finns det fler.

Hoyor som inte trivs hos mig är däremot spinnmagneten hoya bella med sina tunna blad, samt brokbladiga carnosor som kräver mer ljus. Så dessa typer av hoyor är ingenting för mig, även om de ibland beskrivs som lättskötta.

Vilka är era erfarenheter av olika sorters hoyor?

Annons:
SuperLimm
2019-01-12 22:57
#1

Hoya compacta kanske?

Mvh Linn

Maleficum
2019-01-12 22:58
#2

Har en hel drös med Hoya carnosa och dem är i princip omöjliga att ta död på i min erfarenhet!

Har till och med några som växer direkt upp ur mina akvarium (dock blommar de inte om de inte torkar ut ordentligt nån gång ibland men växer så det knakar).

Fick för några år sen skott av Hoya kerrii då jag varit hundvakt och den växer extremt långsamt men verkar också väldigt tålig! (Har inte lyckats ta död på den än :P)

Köpte för kanske två år sen en australis (som fortfarande lever) och en annan mer småbladig sort jag inte minns namnet på som tyvärr dog av väldigt fort, vet inte om den var mer svårskött eller bara jag som fått en svag planta.

Har nog rätt kassa förhållanden där jag bor nu för Hoyorna och paradisträden är i princip de enda krukväxter jag lyckas hålla vid liv här (och som dessutom frodas).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tant Grön
2019-01-15 22:10
#3

Har bara tre Hoyor. En fick jag av en gammal tant, det är en Hoya carnosa. Så har jag en Hoya Publikalyx Silver Pink och en som heter Hoya Macgillivrayi Pandalus Creek. Alla tre verkar tåliga och lättskötta. Hade för några år sedan en Hoya linearis, men den lyckades jag ta död på.

Effie
2019-01-23 08:00
#4

Jag har tre hoyor. Hoya carnosa (ärvd, tror jag). Hoya bella. Hoya linearis. Har lyckats ta död på en (annan) ärvd hoya carnosa, som var jättestor men blev mindre och mindre och dog, och någon stickling av linearis tror jag det var…men de här har jag Inga problem med. De hänger I fönstren, får lite vatten när de andra får vatten (varje vecka) och blommar till och från.

Hade jag haft plats skulle jag skaffa fler.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

DinJejja
2019-01-25 09:38
#5

Jag har en Hoya carnosa som är ett skott från min farmors mammas blomma. Den blommar och växer så det knakar utan att jag behöver ge den speciellt mycket kärlek. I min förra lägenhet stod den under ett takfönster i ett badrum och nu står den på en hylla i köket. Trivs lika bra på bägge ställena :)

Upp till toppen
Annons: