Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2443 ggr
Caeli
1/8/19, 10:12 PM

Fönsterträd, krukväxter och blomträd...

Funderade häromdagen på olika ord som man använder sig av för att benämna växterna i fönsterkarmen! Krukväxter, fönsterträd, blomträd… Det lite mera "officiella" ordet är väl krukväxt, men för mig känns det inte riktigt naturligt att använda… Säger hellre att jag ska vattna fönsterträden eller rätt och slätt blommorna! 😀 Skulle tro att det skiljer sig åt beroende på var i landet som man bor! Vilket ord använder du?

Annons:
Galenidjur
1/8/19, 10:23 PM
#1

Jag blir TOKIG när folk kallar allt för "blommor" 😂 En ros är en blomma.  En tusensköna är en blomma. En kaktus eller ett palettblad osv, är INTE en blomma.  Så fattar inte varför folk envisas med att använda det ordet  till växter? En växt och en blomma är ju inte samma sak! 

Jag säger växter, för det är den korrekta termen.   Krukväxt kan man också använda då det ju handlar om växter i krukor, men jag själv säger mest "växter." 

(Nu lät jag väldigt hård och kritisk här.  Det är jag inte haha. Folk får kalla det vad de vill , men det är en såndär sak som jag bara stör mig på 😂)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grace2009
1/8/19, 10:39 PM
#2

Jag använder nog "krukväxter" och "plantor" mest.

Lillräkanf
1/8/19, 10:53 PM
#3

Jag säger växter.. Det innefattar alla :)

JMW
1/8/19, 10:59 PM
#4

Jag säjer faktiskt blommor. Jag ska vattna blommorna. Har aldrig funderat djupare på det. 

För mig låter det konstigt att säja att jag ska vattna växterna.

Pyttelite
1/8/19, 11:01 PM
#5

Är väl bara att gå till SAOB för att få veta mera där finns faktiskt två förklaringar (minst) varav den andra refererar till användningen krukväxt == blomma, se nedan.

Har faktiskt inte funderat på detta så mycket och brukar nog samla ihop mina krukväxter under begreppet mina blommor i alla fall om man pratar med någon mindre intresserad. Är det någon med växtintresse blir det hellre att man pratar om art mina pelargoner, mina kaktusar osv.

Annars kan man ju prata om ett blomsterfönster och en blomsterkarm. Vet inte om man kan spåra arvet från holländska som efter latin på något sätt är förknippad med botanisk historia.

Intressant vinkling är det i alla fall.

"2) [jfr motsv. anv. i holl. o. t. samt af d. blomst, eng. flower, fr. fleur] ört (i fråga om krukväxter äfv. om mindre busk- l. trädartad växt) som bär blommor i bet."

Källa:

https://www.saob.se/artikel/?unik=B_3377-0023.g5DQ&pz=3


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
1/9/19, 12:13 AM
#6

#4 varför låter det konstigt?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
JMW
1/9/19, 8:40 AM
#7

#6 Därför att jag i hela mitt liv har sagt blommor om det som står på mina fönsterbräden. Jag vet att det är växter men det ligger liksom fel i munnen att säja "vattna växterna". 😉

Galenidjur
1/9/19, 12:24 PM
#8

#7 haha ok! bara undrade.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Caeli
1/10/19, 6:00 PM
#9

#7 Även för mig är det knasigt att säga "vattna växterna". Växter växer utomhus, inomhus finns fönsterträden eller "blommorna"!😀 #1 Sedan kan jag delvis hålla med dig också! Jag säger inte "blomma" om en specifik växt utan det är mera ett helhetsbegrepp för alla krukväxterna tillsammans! Rörigt hur man tänker och säger när man börjar fundera på det! 🤔

Lillräkanf
1/11/19, 4:51 PM
#10

För mig är det tvärt om. Jag kan inte tänka mig att säga blommorna. Många av mina växter får inte ens blommor.. Ja majoriteten får inte blommor… Men jag har inte heller tänkt på det.. Och när andra säger "kan du vattna mina blommor" så låter det inte konstigt.. Bara när jag pratar om mina växter tycker jag det låter konstigt att säga blommorna.. Intressant att veta vad andra säger om detta hehe

MonicaLagerquist
1/12/19, 11:39 AM
#11

Krukväxter är nog det ord jag använder.

Stolt ägare till fem La permer

Lillyrod
1/13/19, 12:16 PM
#12

Jag vattnar blommorna när de står inne 🙂 De allra flesta av mina krukväxter är blommande så de andra får väl bara hänga med på det antar jag.

monstermash
1/15/19, 9:59 PM
#13

Jag säger oftast blommor till allt, sällan jag använder ordet växt även om det stämmer bäst. En gång meddelade jag min far att hans ena blomma verkade vara på väg att dö. Han kom någon vecka senare och sa att han hade gått och funderat på vilken av blommorna det var, innan han kom på att jag menade en av hans växter

Annons:
[Forest]
1/15/19, 11:05 PM
#14

Gröna växter är växter med gröna blad unga blommande växter men räknar dit fredskalla (den blommar) jag har rill 99% gröna växter här hemna 😞

beem
1/21/19, 10:42 AM
#15

Om jag tänker efter så säger jag nog både jag ska vattna blommorna eller  jag ska vattna växterna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Effie
1/23/19, 8:37 AM
#16

Jag sager nog blommor (det hander ju…). Eller krukväxter. Fast som göteborgare borde jag saga träden (eller "träna") , kom jag på. Kanske ska börja med det :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Forest]
1/23/19, 8:51 PM
#17

15 jag säger oxå jag vattna blommorna inne ute på balkongen har vi mindre pilträd o säger träd till den ☺

Upp till toppen
Annons: