Annons:
Etikettorkid-er
Läst 1446 ggr
Lillräkanf
2019-01-07 15:59

Orkidé problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lång historia kort. Jag läste att man kunde få igång blomning på orkidéer om man bara hade dem i vatten för att sedan torka någon vecka för att sedan låta den stå i vatten en vecka till. Osv. Jag fick många nya fina starka blad men inga blommor. Många fina rötter likaså. Men för några månader sedan vände det och fler och fler rötter ruttnande och ett blad torkade ihop ett annat har klyvt sig ett tredje har någon konstigt "fläck" på mitten av bladet. Det kommer nya rötter men det känns kritiskt. Ska jag plantera den som vanligt eller ska jag göra en special kur? Jag vill inte ge upp! Har kämpat med denna i över ett år nu! Jag har läst att man kan ta lite vitmossa i en plastpåse och fukta och sedan hänga upp orkiden i ett fönster. Någon som provat detta? Hittar ingen vitmossa för den delen någonstans så jag får se om jag kan hitta nån på nätet. Just nu står den i en plastpåse i en kruka med klippta "kökssvamp" bitar som blivit fuktade.. Just nu tänker jag inte på blomning alls utan bara på dess överlevnad. Förlåt för långt inlägg.. P. S. Är det någon idé att ha kvar de trådliknande rötterna som blir kvar efter den "köttiga"delen ruttnat?

Annons:
Lillräkanf
2019-01-07 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Lillräkanf
2019-01-07 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

(vet inte hur man lägger in flera bilder samtidigt)

Rwawr
2019-01-07 16:21
#3

Hur mycket vatten hade du? Jag har orkidéer i både bark och vattenkultur. Klipp bort allt som inte är gröna rötter, resterande är bara överflödiga. Spagnum mossa finns på bland annat plantagen, har en läkande effekt och kan funka men kan även bli övervattnat. Man får lära sig de där :)

Lillräkanf
2019-01-07 17:10
#4

#3 jag hade väl ungefär en halvliter. Det tog ca en vecka för den att dricka upp allt och sedan lät jag den stå en vecka utan vatten.. Bytte vatten imellan också för att der skulle hålla sig fräscht

Rwawr
2019-01-07 17:50
#5

Men hur högt upp på rötterna? På mina doppas de rötterna längst ner max 1 cm. :)

Lillräkanf
2019-01-07 22:00
#6

#5 jaha ja ca 2-3 cm upp på de rötterna som nådde ner till vattnet, (då när den hade rötter.)

Annons:
Rwawr
2019-01-08 07:28
#7

Okej. Men plocka bort allt fult både rötter å blad. Och antingen köper du mossa eller så planterar du i bark. Kan inte svara på vad som gjorts fel men när rötterna blivit sådär brukar det handla om övervattning. Skippa en vecka i taget och vattna istället lite i veckan så de inte drunknar en vecka och svälter en vecka. :)

Lillräkanf
2019-01-08 11:58
#8

Okej tack för svar :) ska försöka :)

Pyttelite
2019-01-08 23:19
#9

Generellt kan man säga att om de nedersta bladen gulnar är det normalt och pga ålder. Att du fått brunfläckiga blad kan bero på att de stått i solen och fått brännskador.

Annars känner jag igen symtomen med hydrokultur och ruttnande rötter. Vattnet blir också ofta grumligt i de fall rötterna börjar ruttna.

Hydrokultur för Orkidéer är lurigt så jag skulle också rekommendera vitmossa och/eller bark. Vitmossan är dessutom antiseptisk.

Annars tycker jag inte att du ska räkna ut orkidén än. Den ser trots rotproblemet kraftig ut.

Jag kan också tipsa om Miss Orchid Girl som nästan dagligen kommer med Youtube-inslag om sina orkidéer.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a3d6bbbce12c40b450011ba-miss-orchid-girl-mer-om-orkider


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-09 12:54
#10

#9 nej jag ska verkligen i. Te räkna bort den.. Men ska försöka få tag på vitmossa

Upp till toppen
Annons: