Annons:
Etikettermässorutställningar
Läst 1765 ggr
Pyttelite
2019-01-06 08:30

Trädgårdsmässor 2019

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du besökt någon trädgårdsmässa? 

Varför inte planera in ett besök på en trädgårdsmässa redan nu?

Trädgårdsmässor 2019

Sajten Trädgårdsdags presenterar årets trädgårdsmässor under samlingsnamnet Trädgårdsmässor 2019

Kanske finns det en mässa nära dig?

Skriv gärna en rad om mässor du besökt eller skulle vilja besöka.

Känner du till någon lokal trädgårdsmässa som inte finns med på listan?

Skriv gärna lite information om eventet här eller i en egen tråd.

Länkar:

https://www.tradgardsdags.se/tradgardsmassor/

https://www.tradgardsdags.se/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
GuineaGirl
2019-01-06 20:07
#1

Har tyvärr inte besökt någon trädgårdsmässa än, men planerar att göra det. 

Är dock allra mest intresserad av krukväxter. Tar därför tacksamt emot tips om trädgårdsmässor som även har fokus på krukväxter.

Pyttelite
2019-01-06 20:19
#2

Jag tror att varje stor trädgårdsmässa har någon koppling till krukväxter. Till exempel under mässan Nordiska Trädgårdar koras årets pelargon.

Jag skulle rekommendera dig att titta i utställarlistan - de är långt ifrån klart ännu vilka som kommer till mässorna men med hjälp av den listan kan du få vägledning om det finns några företag som kan vara intressanta för dig.

Själv gillar jag inte stora mässor - fullt med folk och massor med prylar man inte behöver. 

Sen finns det utställningar med fokus på vissa växtslag t ex porslinsblommor, orkidéer m fl. Men dom utställningarna anordnas ofta av lokalklubbar eller intresseorganisationer.

Jag har inte riktigt hittat en allmän krukväxtmässa men jag ska hålla ögonen öppna och det finns kanske andra som brukar gå på "sin" mässa/utställning men som det inte finns så mycket information om.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-01-06 21:45
#3

Jag hittade faktiskt ett arrangemang i Stockholms-trakten som kanske kan passa dig.

Krukväxternas dag på Bergianska Trädgården den 17 mars 2019 11:00 - 15:00.

Entré: 80 kr. 

Årets tema är följande: De förädlade krukväxterna och deras vilda förfäder.

Nu vet jag inte om Krukväxternas dag bara "firas" på Bergianska men jag återkommer om det. 

http://www.bergianska.se/besök-oss/program/krukväxternas-dag-1.355475


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-07 00:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag var på elmia förra året :) många utställare visar upp imponerande växter. Det mest ledsamma är att man inte kan köpa växter om man inte beställer väldigt många då såklart till sin butik.. Det är som att låta ett barn gå in på Godis fabriken men inte låta den ens smaka på något. Så det var lite ledsamt och faktiskt frustrerande. De displayar massa billiga ovanliga (90 % krukväxter) växter som bara är beställningsvaror trots att de har flera hundra av samma sort "framdukat" Det jag kunde roffa åt mig var kataloger. och godis från Lisebergs monter. Här kommer en bild på imponerande lökar som en av utställarna visade upp.

GuineaGirl
2019-01-08 00:11
#5

#2 och 3. Tack för svaren. Ska definitivt spana in Nordiska trädgårdar - själv gillar jag vanligtvis stora mässor. :-)

#4. Håller med om att det verkar sjukt frustrerande att inte kunna handla växter som privatperson. Är det ofta så på trädgårdsmässor?

Lillräkanf
2019-01-08 06:57
#6

#5 det var min min första trädgårdsmässa så jag är inte säker.. Men kan tänka mig att det är så på fler ställen.. :(

Annons:
Pyttelite
2019-01-08 21:59
#7

Jag tror att trädgårdsmässor är upplagda lite som alla andra stora mässor. Dom är främst till för att visa upp produkter och hålla föredrag inom branschen. Sen är det bonus att man även släpper in vanliga konsumenter.

Skulle vara roligt om man kunde kombinera mer så att det gick att köpa nya intressanta växter också även om jag uppskattar mängden.

#4 Härlig bild på ett prydligt Amaryllisberg.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-08 22:58
#8

#7 eller hur! De var gigantiska! Kommer inte ens i närheten på de man kan köpa i "den vanliga växthandeln" amaryllisen jag har nu är bara en fjärdedel så stor och den är ändå rejäl!

Pyttelite
2019-01-08 23:08
#9

#8 En av mina favoritaffärer hade faktiskt gigantiska Amaryllislökar till försäljning före Jul förra året. 

Tyvärr var de hiskeligt dyra och med tanke på hur dessa lökar brukar hanteras hos mig dvs en långsam utdragen balkongdöd  lät jag mig inte luras till inköp. 

De var i prisklassen 200++ men de såg verkligen fina ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-05-10 22:48
#10

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: