Annons:
Etikettövrigt
Läst 886 ggr
Lillräkanf
2019-01-03 23:53

Plantera ut?

Hej! Kan man plantera ut amaryllis och hyacint när de blommat klart? Kommer de komma till våren igen? Eller är det slit och släng på de lökar man köper till jul?

Annons:
Sindri
2019-01-04 00:37
#1

En gång fick jag en amaryllis att blomma ute på våren, för jag hade glömt bort den, men de är svåra. Är man duktig gödslar man dem ordentligt över sommaren, tar in dem i slutet på sommaren, ställer dem mörkt (strut över) och tar sedan fram dem ett antal veckor före jul, kapar eventuella blad. Jag testade i höstas, men de kom inte tillbaka, tror jag glömmer dem  för mycket.

Mina hyacintlökar ställer jag svalt och ljust, (vattnar ytterst lite)  tills jorden reder sig, då planterar jag ut dem. De kommer snällt tillbaka i rabatterna vår efter vår.

Julstjärnor har jag så gott som gett upp. De man köper till 1a advent är skräpiga redan till julafton. Tror jag skall investera i konstgjorda. 🙂

Carmarino
2019-01-04 12:01
#2

Hyacinter är det många som planterar i trädgården. De brukar börja blomma under våren, om det bara finns kraft kvar i löken. Hur det är med amaryllis vet jag inte, men testa om det funkar. Är alternativet att slänga dem så gör det ju inte så mycket om det misslyckas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillräkanf
2019-01-04 12:29
#3

Tack för svar! Om jag låter amaryllisen vara, altså så som den står nu(i kruka) kommer den komma igen? Eller måste den gå igenom någon vinter fas innan den kan blomma igen? Jag ska plantera ut hyacinterna och hoppas på det bästa :)

UrszulaT
2019-01-04 13:18
#4

Hej, jag gör så här och lyckas varje år (3-die året i år)

PERFEKTIONISTENS SNÅRIGA VÄG

1. KLIPP BORT BLOMMORNA

Klipp bort blommorna direkt när de har vissnat. Då lägger planten ingen energi på att sätta frön. Klipp bort hela stängeln när den har vissnat ner och löken har tagit tillbaka näringen ur stammen.

2. TILLVÄXTFAS PÅ FÖNSTERKARMEN

Ställ löken i ett ljust fönster och vattna som en vanlig krukväxt (varannan vecka fram till 1:a april och därefter en gång per vecka). Ge ganska mycket näring eftersom löken är i tillväxt och samlar energi för att kunna sätta knoppar till nästa år. Vattna inte direkt på löken, utan istället på jorden.

3. TILLVÄXTFAS I TRÄDGÅRDEN

Plantera helst ut den i ett vindskyddat, skuggigt och mycket välgödslat hörn av trädgården under sommaren. Ta in den igen innan frosten slår till, den tål absolut inte minusgrader. Löken behöver minst 2 månaders vila och har sedan 6-8 veckors utvecklingstid, vilket innebär att man måste ta in den i augusti för att den ska hinna blomma innan jul. Om du vill ha en senare blomning så är det bra att ta in den senare.

amaryllis24. VILOPERIODEN

Glöm bort den i minst två månader i ett mörkt, torrt och svalt hörn där det är runt 10-12 grader varmt. Det måste vara under 13 grader annars bildas det inga blomämnen, men det får inte vara för kallt eftersom löken inte gillar kyla och inte tål minusgrader. En källare, jordkällare eller kylskåp fungerar bra. Löken ska torka ihop helt så vattna inte.

5. VÄCKNING

Ta fram löken 6-8 veckor innan du vill att den ska blomma (sista dagarna i oktober ger en blomning runt jul). Ta bort jorden och ställ den på ett vattenglas så att den nedersta delen (bara rötterna) kommer i kontakt med vattnet. Det väcker löken och får fart på rötterna. Låt stå ett dygn och plantera sedan om löken i en större kruka. Du ska få ner två fingrar i bredd mellan löken och kanten på krukan. En tredjedel av löken ska vara ovan jord.

Pyttelite
2019-01-04 13:22
#5

Du kan sätta ut krukan med Amaryllisen i trädgården men växten (löken) klarar inte många frostgrader så du får ta in den igen när det blir höst.

Oftast blommar mina Amaryllisar på sommaren. För att får en säker blomning på jul måste löken få vila ett tag under hösten dra ner vattningen till noll och starta igen under november.

Många tycker ju Amaryllisen  som växt bara är trevlig när den blommar. De kommande bladen gör den besvärlig eftersom de är långa och går gärna av sen har vi en tråkigt viloperiod. Själv gillar jag alla växter som jag lyckas hålla vid liv oavsett utseende. Ibland lyckas man hålla dom vid liv ii flera år och då växer även löken en aning.

Det går faktiskt också att fröså dom om man lyckas få till en pollinering av blommorna.

Här finns länkar från denna sajt men även från trädgårdssajten med fler tips och trix - lycka till!

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a1c76498e0e741ab90031a2-veckans-krukvaxt-november-2017-amaryllis

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5b995d338e0e7430ebd2ecc8-amaryllis

https://tradgard.ifokus.se/articles/4d7167d7b9cb462239078ddb-amaryllisen-som-krukvaxt

https://tradgard.ifokus.se/articles/4d717692b9cb4622330841f1-upp-amaryllis

https://tradgard.ifokus.se/articles/4d7155fcb9cb4622390681b2-amaryllis


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-05 05:10
#6

Tack för tips ^

Annons:
Caeli
2019-01-05 09:09
#7

Är absolut ingen expert på amaryllis men så här brukar jag göra med mina och några överlever och blommar igen!😃 Jag sköter dem som vilken krukväxt som helst fram tills att det går att ställa ut dem på våren. Då planterar jag dem alla tillsammans i en stor kruka med enbart kogödsel (köpt i säck). På hösten tar jag upp dem, klipper av bladen och lägger dem mörkt och torrt. När sedan något grönt (förhoppningsvis) tittar fram efter några månader planterar jag dem igen i varsin kruka! Har ingen ambition att få dem att blomma till jul utan låter dem komma igen i sin egen takt. Ifjol glömde jag bort dem, då blommade de till midsommar i en potta på altanen!😁

Lillräkanf
2019-01-05 10:33
#8

#7 åh det ska jag prova! Undrar om det går med häst skit istället för kogödsel.. Med lite torv blandat.. Mycket gödsel i alla fall verkar det som alla tipsar om 😊

GuineaGirl
2019-01-05 13:12
#9

#0 Brukar också plantera ut hyacinterna. Men har dålig jordmån, så inte alla kommer upp. Tyvärr går även sniglarna hårt åt dem, så det blir inte mycket kvar.

Satsar numera främst på vårblommor som helst ingen äter, typ påsklilja och kejsarkrona.

Upp till toppen
Annons: