Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3556 ggr
Lillräkanf
2018-12-17 13:53

Bananplanta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick för ett tag sedan vad jag tror är en bananplanta. Brukar de bli gulbruna på bladen? Till och med på skott och nya, inte fullt utvecklade blad, som inte slagit ut?

Annons:
Lillräkanf
2018-12-17 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

. Småskotten

Lillräkanf
2018-12-17 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Åsa S
2018-12-17 15:14
#3

Helt normalt denna årstid då vi har alldeles för varmt, torr luft och dåligt ljus inomhus, det finns knappt förutsättningar alls för växter att hålla sig vid liv så de brukar ofta ser risiga ut på vintern med torkande blad mm.

Lillräkanf
2018-12-17 16:07
#4

Åh tack för svar det låter ju helt rimligt faktiskt :)

Pyttelite
2018-12-17 21:24
#5

Du kan använda en blomspruta och duscha din bananplanta några gånger i veckan annars ser din planta stor och fin ut.

Inte ens i naturen ser blommor och blad fräscha ut året om så ta det mer ro.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2018-12-18 12:19
#6

Ja det gör jag pyttelite :) jag sprutar och vattnar med akvarie vatten :)

Annons:
Pyttelite
2018-12-18 22:22
#7

#6 Utan att riktigt veta får din Bananis en svag dos näring av ett mjukt vatten vid varje dusch. Det mår den säkert extra bra av. 🐠


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
2018-12-26 19:08
#8

7 mjukt vatten fråga😉 Vi har medelhårt vatten här. Hur gör man för få det mjukt? Kokar och låter det svalna? Eller låter man vatten stå i några dagar?

Tant Grön
2019-01-12 11:44
#9

#8 Om du har möjlighet så kan du använda regnvatten, det är mjukt. Nu på vintern kan du ta smält snö. Att koka det lär inte hjälpa.

Lillräkanf
2019-01-14 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Uppdatering på min kära bananplanta. Den här förbaskade plantan ger jag mer uppmärksamhet åt än mig själv. Men den vill bara inte.. Jag förstår inte. Jag har plockat bort tre stora gulbruna intorkade blad sen jag lade upp detta inlägg. Jag har planterat om den, tagit bort de små skotten och planterade om dem med men de alla dog efter en vecka, den har fått en fin egenbevattnings kula som den dricker glupst ifrån, den står i det ljusaste fönstret och jag spraydushar den varje dag. Men likförbaskat börjar ett fjärde blad att skrupna ihop. Vad mer begär den? Vad gör jag för fel? Någon som vet?

Åsa S
2019-01-15 11:40
#11

Det är bara att vänta, det är ljus + fukt i luften växten behöver vi har jättetorr luft inne och även om du skulle duscha den flera gånger om dagen hjälper det inte och det naturliga ljuset har inte tillräckligt bra ljusstyrka förrän framåt mars. +Även omplanteringen kan ha påverkat omplantering är en stress och växten kan inte använda jord med mycket näring just nu det måste finnas tillräckligt starkt ljus för det.

Caeli
2019-01-15 13:38
#12

Håller med #11 Generellt sett så tror jag att man vattnar för mycket vintertid. Man ger lika mycket som resten av året och det klarar inte växterna av då de pga mörkret inte kan tillgodogöra sig detta. De blir stressade, kroknar och tappar bladen!😕 https://www.aftonbladet.se/harligthemma/a/4dqxvq/bosse-rappne-sa-tar-du-hand-om-krukvaxter-i-vinter

Lillräkanf
2019-01-15 14:28
#13

Yes. Jag vattnar inte mer än en gång i veckan. Eller ja just nu dricker den så mycket den vill ha själv.. Jag ska prova ställa en lampa över den…

Annons:
Upp till toppen
Annons: