Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1099 ggr
Tant Grön
2018-11-24 10:15

Hjälp med Hortensia

Har en Hortensia som blommat så fint hela sommaren. Det är alltså en krukhortensia, inte en sådan som man har ute. För en tid sedan vissnade den ner, men det blev inte av att jag kastade den, den står bakom en gardin. Så idag när jag skulle kasta den fick jag se att det kommit små nya gröna skott, trots att den inte fått vatten på ett tag.
Vad tror ni, är det någon idé att försöka övervintra den inne? (Har ingen kall plats att ha den på.) Har inte satt ut den, för det försökte jag förra året, men den överlevde inte.

Annons:
Pyttelite
2018-11-24 10:31
#1

Hortensian var temaväxt i april i år. 

Växten gillar fuktighet men ska inte stå med blöta fötter. Knepig att få att överleva en vinter i hemmet utan svala rum men prova gärna.

https://krukvaxter.ifokus.se/articles/5aaad98c8e0e7463df002333-veckans-krukvaxt-april-2018-hortensia?discussions-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-11-24 10:40
#2

Jag skall försöka övervintra den. Tänkte klippa ner allt det döda så får man väl se hur det går. Tror du den behöver lika mycket vatten på vintern?

Pyttelite
2018-11-24 11:02
#3

Jag tror inte att du ska låta den torka ut helt men min erfarenhet är att man lätt övervattnar i alla fall - har ingen lycka med fuktighetskrävande växter själv. 😭

Berätta gärna hur det går och har du möjlighet så lägg gärna upp en bild på skönheten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-11-24 11:05
#4

Jo det skall jag, dvs. berätta hur det går. Just nu ser den anskrämlig ut, så ingen bild nu.

Pyttelite
2018-11-24 11:16
#5

Jag förstår hur du tänker men bilderna behöver inte vara vackra eller växterna   heller för den delen utan bilden visar startläget.

Är det så att du lyckas är det värdefull information för andra med liknande problem. 

Du behöver inte ladda upp den förrän du ser det lyckade resultatet, som vi alla hoppas på. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-11-24 11:17
#6

Jo men visst, det kan jag göra. 🙂

Annons:
Carmarino
2018-11-24 15:48
#7

Har också en hortensia som jag såg att det började komma gröna skott längst nere på stammarna, så jag klippte av de vissnade grenarna och ställde undan den. Eftersom min lägenhet är rätt sval så står den inte jättevarmt, men det är nog ändå 18-20 grader där. Får se om det blir något av den. Den verkar inte dricka särskilt mycket vatten, så den får en skvätt varannan vecka eller så - om den känns torr.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2018-11-25 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Lägger in ett par bilder på hur den såg ut innan jag klippte ner den. Hoppas jag kan visa upp en fin blommande hortensia till sommaren. 🙂

Carmarino
2018-11-25 13:22
#9

Så såg min hortensia också ut, så jag hoppas också att den ska "börja om" nästa år. Det är åtminstone en hel del skott på den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-11-25 16:27
#10

Tack för att du delade med dig av bilden!

Det blir enklare om man får en uppfattning om hur växten ser ut. Tycker att det ändå ser hoppfullt ut med de gröna bladen som sticker upp.

Om du får för dig att plantera om den ska du satsa på sur och torvrik jord. Rhododendronblandning är en sådan variant.

Växten gillar ju att stå i skugga (inga större problem med det under vintern). Vattna så att den är fuktig men inte så att den står med "våta" fötter. 

Ska bli intressant att följa både din och Carmarinos lyckade vinterförvaring av Hortensia.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: