Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3222 ggr
[moratjejen]
11/23/18, 9:30 PM

Narrhuvor

Har några narrhuvor, undrar lite hur den ska skötas nu till vintern?

Annons:
Pyttelite
11/25/18, 12:09 AM
#1

Här kommer skötselråd från Blomknoppen.nu men det finns andra varianter som innebär att du inte låter dom vissna ner utan ger dom lite (fast mycket lite) vatten.

Rötterna är ju mycket speciella, kallas rhizomer eller rotstockar. Får du bara kläm på livscykeln är de fantastiska växter med underbar teckning.

Visa gärna bild på växten om du har lust både utan och med blommor.

http://www.blomknoppen.n.nu/skotselrad-kohleria


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[moratjejen]
11/25/18, 7:53 AM
#2

Jag har ett 20-tal Narrhuvor, ja de där rhizomerna förökar sig som bara den. Inte haft dem så länge. Det är första året och ingen har börjat blomma än, eller tre av den har fått början till blommor men själva blomman har inte kommit fram än. Har en liten groddningsstation med en uv-lampa (heter de så?) och det är de som är bredvid den som börjat att blomma.

Jag gör som du skriver vattnar mindre ofta och mycket (du menade så?), de vi fick några av (planterade om då de var i så små brukor och insåg att flera hade massor av rhizomer. Tycker det verkar lite krångligt att bara de ska ställas undan eller förvaras på annat ställe. Även om de inte är så vackra så vill man ju ha kvar de framme på vintern.

Måste man plantera om varje år? De vi fick dem av sa de inte skulle planteras om mer än efter något år för de blommar mindre eller inte alls då de måste "ställa om sig" till den nya jorden. Tänkte det står de skulle planteras om. Måste man klippa ner dem till våren också eller gör man det nu?

Vet så lite om denna växt. Men minns de från Farmor som hade massor.

Tant Grön
11/25/18, 4:43 PM
#3

Hade några sådana för många år sedan. Klippte aldrig ner dom, utan dom fick vissna ner när dom ville, oftast till vintern, men ibland stod dom gröna hela vintern. När dom vissnat ner så tog jag upp rhizomerna och förvarade mörkt i zip-påsar som jag förvarade mörkt. Tittade till dom ibland och när de började växa så satte jag i ny jord, o.s.v.

Pyttelite
11/25/18, 5:04 PM
#4

Du har inte lust att starta en blomdagbok? Låter fantastiskt med så många huvor, skulle vara kul att få följa med i din odling.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a721ae68e0e74693e001fd2-nyhet-min-blomdagbok?discussions-1

Narrhuvor tillhör "Farmors-växterna" och kommer från en familj med många populära växter. Både Gloxinia och St Paulia ingår i släktet och de är mycket populära utomlands med många samlare världen över.

Man kan övervintra Narrhuvorna på två sätt. Den ena metoden är att låta växten vissna ner helt. Du kan ta upp rhizomerna (jordstammarna) och förvara torrt, svalt och mörkt - ingen fukt för då kan de mögla.

Tänk på jordstammarna som potatis eller lökar. De innehåller allt för en god start och så fort de stoppas ner i jorden, får fukt och värme så tittar de upp.

Med den metoden blir det ny jord varje år.

Alla bildar inte jordstammar förmodligen för att de inte blommat det året och då är det sticklingar som gäller andra metoder är att inte låta växterna gå till vintervila utan helst ställa dom lite svalare men ändå fortsätta med vattning. 

De kan ränna iväg eftersom ljusförhållandena inte är perfekta men om du har växtbelysning funkar det säkert mycket bra ändå

Om du kan skulle jag fråga dom som du fick växterna ifrån om de brukar ge sina narrhuvor vintervila eller inte så du får de bästa råden, jag kan bara svara allmänt.

Blommande narrhuvor ser mycket läckra ut!

Skickar även med en länk från www.blommia.se.

http://www.blommia.se/odlingsrad-kohleria-narrhuva.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: