Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 16060 ggr
GuineaGirl
2018-10-28 19:27

Aloe vera - bladen viker sig neråt

Har under året köpt ett par aloe vera, som jag inte blir klok på. 

De hade ett fint, upprätt växtsätt i affären. Men redan någon månad efter det att jag köpt den första växten, började de yttre bladen långsamt sänka sig neråt. Så att bladen växte rakt ut horisontellt. Därefter har bladen sjunkit ytterligare och pekar nu nästan lodrätt neråt. När bladen väl börjat växa neråt, verkar inget kunna hejda det. Det är inget fel på bladen i övrigt, de är inte sladdriga eller ruttna. Jag har inte heller övervattnat växten.

Trodde att aloe veran kanske fått för lite ljus, då den stått en bit in i rummet. Köpte sedan en ny aloe vera under sommaren, som jag direkt ställde utomhus. Efter en tid började de yttre bladen sänka sig neråt även på detta exemplar.

Vad beror detta på och vad gör jag för fel? Ser så många andra fina aloe vera som växer rakt uppåt.

Annons:
Pyttelite
2018-10-28 19:45
#1

Du har händelsevis inte några bilder på växterna - Aloe Vera är ett samlingsnamn och kan se lite olika ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2018-10-28 21:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Det är sådana här.

Pyttelite
2018-10-28 21:21
#3

Det här borde vara ett fall för Dr Carmarino :) Hur ofta och hur mycket vatten ger du plantan? Även om du tycker att du vattnar sällan kan det bli för mycket.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2018-10-28 21:35
#4

# 3 Under sommaren kanske varannan till var tredje vecka. Under hösten uppskattningsvis en gång i månaden. 

Svårt att säga hur mycket vatten, men den blev aldrig stående med vatten på fatet.

Pyttelite
2018-10-28 23:09
#5

Det låter inte som att du övervattnat men bladen ser väldigt långa ut. Kan det vara så att tillväxten gått för fort så att bladen blivit för tunga? Du kan kolla om växten börjat ruttna genom att inspektera status på rötterna om de ser fasta och fina ut är det iallafall ingen övervattning på gång. Du kan skära av bladen om du tycker att de stör. Eventuellt kan du använda dom som sticklingar för nya plantor men jag har aldrig själv gjort det. I väntan på svar från Carmarino eller någon annan som har bra hand med denna typ av växter skickar jag med en video från Odlings-TV. Ge inte upp!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-10-29 10:56
#6

#3 "Dr Carmarino". 😂
(Är inte bra på växter, men är rätt bra på att googla. 🙂)

Tror bara jag har haft en enda aloe i hela mitt liv, och jag tror att jag lyckades ta död på den inom något eller några år. 🙂

Min första tanke var samma som din (#5), nämligen att bladen är så tunga att de viker sig. För övrigt har jag inga teorier, men hittade lite tips här:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=81845


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2018-10-29 20:15
#7

#6 Jag tycker att du har fantastisk god hand med växter som avskyr för mycket vatten. De blommar med en prakt jag aldrig tidigare sett.

Själv kan jag vattna ihjäl vad som helst - jag bara kan inte tro att de kan överleva på så lite vatten så de får en rotblöta för säkerhets skull.🤔


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-10-30 12:27
#8

#7 De växter som inte vill ha mycket vatten är nog de enda växter som överlever hos mig. Kämpar fortfarande med hortensian, men den ser rätt bedrövlig ut. Fast det verkar som om det kommer nya skott nere i krukan faktiskt.

Ananassalvian däremot är bara en skugga av sitt forna jag, och den får spinn med jämna mellanrum, trots att jag duschar den varje gång jag ser det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: