Annons:
Etiketterhögtidsblommorjul
Läst 1732 ggr
Mari
2018-10-26 22:31

"Julblommor", vilka är era favoriter?

Idag såg jag att det fanns amaryllisar på Ica att köpa, blev stående en lång stund och kunde inte bestämma mig för att köpa eller ej men slutade med att jag gick vidare. 

Då jag gillar blommor och julen så tänkte jag höra med er medlemmar vad ni har för favoriter som ni förknippar med julen? Visa gärna bilder då jag gärna vill få lite inspiration att förnya mig i just blommor till jul. 

För mig är det hyacinter då doften är så underbar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

  • Redigerat 2023-12-06 21:54 av Pyttelite
Annons:
KPD
2018-10-26 23:12
#1

Julstjärnor och julrosor är mina favoriter. Julrosor är väl egentligen en uteväxt, men det har fungerat att ha dem inne.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Pyttelite
2018-10-26 23:36
#2

Julrosor är fina, speciellt när de blommar utomhus under den kalla perioden.

Jag gillar jultulpaner och liljekonvaljer som luktar vår trots att det är mörkt och vinter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-10-27 12:49
#3

Hyacinter och amaryllis är mina favoriter. Försöker alltid ha åtminstone en kruka hyacinter till jul. Amaryllisar har jag flera stycken kvar sedan tidigare år, men jag har inte sett några knoppar i någon av krukorna, så det blir nog inga i år. Får se om jag köper någon eller om jag nöjer mig med hyacinterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2018-10-27 16:13
#4

Hyacinter är underbara men min son tålde dem inte som liten och jag har blivit doftöverkänslig på senare tid så jag klarar inte att ha dem inne tyvärr.

Det får bli Amaryllis som blir mitt val 🙂

Caeli
2018-10-28 08:24
#5

Tycker att azalea är en väldigt fin blomma till jul. Men jag brukar inte klara den så bra…

Soligajag1
2018-10-28 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det här är min fina Julblomma . Är det Amaryllis ? Jag är inte alls duktig på blommor , kan inte ha några , mina kissar ’äter’ upp dem . 😾

HH 🙂

Annons:
Carmarino
2018-10-28 11:07
#7

#6 Visst är de en amaryllis Soligajag1. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2018-10-28 12:08
#8

#7  Tackar så mycket Carmarino 👍

HH 🙂

Carmarino
2018-10-28 15:17
#9

#8 Se till så att inte katterna tuggar på amaryllisen bara, för det är inte bra för dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
2018-10-31 10:20
#10

Amaryllislökar köpte jag ett antal lite annorlunda för ett antal år sedan; små röda klockor, ljusgröna blommor, olika varianter av fläckiga och kanter I annan färg…de flesta har dött av, och ingen kommer nog att blomma I år. Och jag känner mig nog ganska mätt på amaryllis efter att ha försökt pyssla om lökar och blad under sommaren.

Cyklamen och azalea är favoriter.  Dem lyckas jag inte få att överleva någon längre tid, så jag kallar dem "olycklig kärlek".  :-(


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mari
2018-11-07 22:22
#11

Tack för att ni delar med er!

Jag är sugen på att köpa en julros men tycker mig fått höra att de är så svåra att hålla liv i. Julstjärnor brukar jag också köpa, har haft en planta som jag lyckades hålla vid liv nästan ett år (men var inte vacker) men oftast tappar de alla bladen bara en kort stund efter att jag fått hem dem och är väldigt svåra att hålla fina. 

Lägenheten jag bor i har hemskt dragiga fönster så tror det kan vara en anledning, dock så hade jag den senaste jag köpte förra året på köksbordet men kanske blev för mörkt eller dragigt ändå? 

Har haft mina två överlevande amaryllisknölar ute på balkongen över sommaren, klippte ner dem och planterade om dem när jag tog in dem igen för inte så länge sedan och de är nu gröna och fina men tror inte att det blir några blommor på dem igen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Forest]
2018-11-08 11:22
#12

Vi har katter och ena är vi rädda för att tugga i sig giftiga växter så i år blir det plastväxter 🙂

Carmarino
2018-11-08 11:47
#13

Brukade också ha julstjärnor förr, men de katter jag har nu äter på nästan alla växter jag har på bordet (dock inte hyacinter). Så jag får numera nöja mig med konstgjorda julstjärnor. De är dock väldigt verklighetstrogna, och det är svårt att se att de inte är riktiga om man inte kommer väldigt nära.

#11 Fick en gång ta hand om en julstjärna som tappat alla blad utom de i toppen (högbladen). Den skulle kastas, men det var en femgrenad julstjärna som verkade vara väldigt "spänstig". Så jag tog hem den, och efter ca en månad började det komma nya blad på den.

Satte ut den på balkongen på sommaren, och den var både tät och väldigt grön. Det var en riktigt vacker djupgrön färg, nästan som sammet. Tyvärr drabbades den av någon sorts ohyra, och då gick den inte att rädda. Men det var en av de vackraste julstjärnorna jag haft.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Åsa S
2018-11-16 13:51
#14

hyacinter och julrosor gillar jag. jag fick en fin vit julros förra hösten som stod på den inglasade balkongen och blommade i 6mån i sträck och den behövde väldigt lite skötsel så har man ett kallt ställe trivs den utmärkt

Magi-cat
2018-11-19 20:59
#15

Älskar dem alla, och särskilt doften av hyacinter…🌺

Julrosor är förstås rent magiska om man lyckas med dem….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2018-11-20 11:37
#16

#15 När jag var barn, fanns det en blomsterhandel i Stockholm, som dagarna före jul sålde julrosor som snittblommor. Själv brukar jag köpa en kruka och ha inne. Ett år överlevde plantan ända till hösten, men oftast är lyckan betydligt mer kortvarig.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Taggeman
2018-12-17 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

November o julkaktus är fina o dom brukar ha en blomning till på vårkanten.
Den här julkaktusen har jag sett på i 60 år så den är riktigt gammal.
Ibland har den fått stå ute på sommaren nu är den på ett stort bord.
Den blommar fint till Julen så det är en praktblomma.
Den är över 130cm vid nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Pyttelite
2018-12-17 17:51
#18

Vilket praktexemplar - grattis till en blomma som trivs!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Taggeman
2018-12-17 17:54
#19

#18 Tack 🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Magi-cat
2018-12-17 18:07
#20

#17 Ooooh! Den var heeelt underbar! 😍 Vilken blomprakt! Min är också rätt gammal, men inte alls så där stor. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-12-17 18:08
#21

Jag var förresten och köpte en hyacint idag, en rosa. Hoppas den har mycket god doft. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Forest]
2018-12-26 19:10
#22

17 Wow vad stor och fin ❤👍👍👍härligt med bild ☺

Pyttelite
2020-11-30 12:15
#23

Har ni några nya favoriter?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2020-11-30 13:38
#24

#23: Nej, det är fortfarande hyacinter och amaryllis. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2020-12-02 06:21
#25

Favoriten är hyacint. Sedan kommer julstjärna.
Amaryllis har jag om jag får någon för jag köper aldrig en sådan själv.

Jag gillar grupper med hyacinter som jag byter ut vartefter de blommat klart. Kanske med lite granris eller något fin pinne, kotte, alkottar eller annat skoj jag hittar ute.

MonicaLagerquist
2020-12-18 15:45
#26

Min vita hyacint har börjat blomma idag.

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
2020-12-19 16:38
#27

#17:
Wow!! Vilken blomma ! Så vacker !! Förstår att du är stolt över den ! 😊👍❤️

HH 🙂

Annons:
Soligajag1
2020-12-19 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Min fina amaryllis , fick den i present av min syster ! 😊❤️

HH 🙂

Taggeman
2020-12-19 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#27: Tack o den blommar lika fint i år! 🥳
Men den börjar bli lie överblommad nu!

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

  • Redigerat 2020-12-19 16:55 av Taggeman
Pyttelite
2020-12-19 18:22
#30

#29: Fantastiskt exemplar - hur gammal är den?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Taggeman
2020-12-19 18:31
#31

#30: Jag har sett den över 60 år den är äldre än 80år gissar jag.🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Pyttelite
2020-12-19 18:34
#32

#31: Fantastiskt stort och gammalt exemplar. Verkligen fint att se.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2022-12-14 17:53
#33

Här tipsar floristen Maria Harsia-Ollas om de bästa sätten att sköta dina blommor i jul. Se reportaget här. Hemma hos floristen Maria Harsia-Ollas i Härnösand är det julmysigt med många olika blommor.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/floristen-tipsar-om-hur-du-skoter-dina-julblommor


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Här tipsar floristen Maria Harsia-Ollas om de bästa sätten att sköta dina blommor i jul. Se reportaget här.
Pyttelite
2023-12-06 21:56
#34

Hur står det till med era julblommor i år?

Är det samma som tidigare eller är det något nytt på gång?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2023-12-06 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Har en ny amaryllis som blommar nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Undertaker
2023-12-11 09:27
#36

Julkaktus! Har dock ingen, men hemma hos mina föräldrar står en som blommar varje jul.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

Pyttelite
2023-12-11 09:58
#37

#36: Dom är trevliga och framförallt långlivade.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: