Högtidsblommor

"Julblommor", vilka är era favoriter?

2018-10-26 22:31 #0 av: Mari

Idag såg jag att det fanns amaryllisar på Ica att köpa, blev stående en lång stund och kunde inte bestämma mig för att köpa eller ej men slutade med att jag gick vidare. 

Då jag gillar blommor och julen så tänkte jag höra med er medlemmar vad ni har för favoriter som ni förknippar med julen? Visa gärna bilder då jag gärna vill få lite inspiration att förnya mig i just blommor till jul. 

För mig är det hyacinter då doften är så underbar. 

Anmäl
2018-10-26 23:12 #1 av: KPD

Julstjärnor och julrosor är mina favoriter. Julrosor är väl egentligen en uteväxt, men det har fungerat att ha dem inne.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-10-26 23:36 #2 av: Pyttelite

Julrosor är fina, speciellt när de blommar utomhus under den kalla perioden.

Jag gillar jultulpaner och liljekonvaljer som luktar vår trots att det är mörkt och vinter.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-10-27 12:49 #3 av: Carmarino

Hyacinter och amaryllis är mina favoriter. Försöker alltid ha åtminstone en kruka hyacinter till jul. Amaryllisar har jag flera stycken kvar sedan tidigare år, men jag har inte sett några knoppar i någon av krukorna, så det blir nog inga i år. Får se om jag köper någon eller om jag nöjer mig med hyacinterna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-27 16:13 #4 av: Lillyrod

Hyacinter är underbara men min son tålde dem inte som liten och jag har blivit doftöverkänslig på senare tid så jag klarar inte att ha dem inne tyvärr.

Det får bli Amaryllis som blir mitt val Glad

Anmäl
2018-10-28 08:24 #5 av: Caeli

Tycker att azalea är en väldigt fin blomma till jul. Men jag brukar inte klara den så bra...

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-10-28 10:50 #6 av: Soligajag1

Det här är min fina Julblomma .
Är det Amaryllis ?
Jag är inte alls duktig på blommor , kan inte ha några , mina kissar ’äter’ upp dem . 😾

HH Glad 

Anmäl
2018-10-28 11:07 #7 av: Carmarino

#6 Visst är de en amaryllis Soligajag1. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-28 12:08 #8 av: Soligajag1

#7  Tackar så mycket Carmarino Tummen upp

HH Glad 

Anmäl
2018-10-28 15:17 #9 av: Carmarino

#8 Se till så att inte katterna tuggar på amaryllisen bara, för det är inte bra för dem.

Anmäl
2018-10-31 10:20 #10 av: Effie

Amaryllislökar köpte jag ett antal lite annorlunda för ett antal år sedan; små röda klockor, ljusgröna blommor, olika varianter av fläckiga och kanter I annan färg...de flesta har dött av, och ingen kommer nog att blomma I år. Och jag känner mig nog ganska mätt på amaryllis efter att ha försökt pyssla om lökar och blad under sommaren.

Cyklamen och azalea är favoriter.  Dem lyckas jag inte få att överleva någon längre tid, så jag kallar dem "olycklig kärlek".  :-(

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-11-07 22:22 #11 av: Mari

Tack för att ni delar med er!

Jag är sugen på att köpa en julros men tycker mig fått höra att de är så svåra att hålla liv i. Julstjärnor brukar jag också köpa, har haft en planta som jag lyckades hålla vid liv nästan ett år (men var inte vacker) men oftast tappar de alla bladen bara en kort stund efter att jag fått hem dem och är väldigt svåra att hålla fina. 

Lägenheten jag bor i har hemskt dragiga fönster så tror det kan vara en anledning, dock så hade jag den senaste jag köpte förra året på köksbordet men kanske blev för mörkt eller dragigt ändå? 

Har haft mina två överlevande amaryllisknölar ute på balkongen över sommaren, klippte ner dem och planterade om dem när jag tog in dem igen för inte så länge sedan och de är nu gröna och fina men tror inte att det blir några blommor på dem igen. 

Anmäl
2018-11-08 11:22 #12 av: Forest

Vi har katter och ena är vi rädda för att tugga i sig giftiga växter så i år blir det plastväxter Glad

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2018-11-08 11:47 #13 av: Carmarino

Brukade också ha julstjärnor förr, men de katter jag har nu äter på nästan alla växter jag har på bordet (dock inte hyacinter). Så jag får numera nöja mig med konstgjorda julstjärnor. De är dock väldigt verklighetstrogna, och det är svårt att se att de inte är riktiga om man inte kommer väldigt nära.

#11 Fick en gång ta hand om en julstjärna som tappat alla blad utom de i toppen (högbladen). Den skulle kastas, men det var en femgrenad julstjärna som verkade vara väldigt "spänstig". Så jag tog hem den, och efter ca en månad började det komma nya blad på den.

Satte ut den på balkongen på sommaren, och den var både tät och väldigt grön. Det var en riktigt vacker djupgrön färg, nästan som sammet. Tyvärr drabbades den av någon sorts ohyra, och då gick den inte att rädda. Men det var en av de vackraste julstjärnorna jag haft.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.