Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2138 ggr
GuineaGirl
9/21/18, 4:04 PM

Nya växter i karantän - i plastpåse?

En växtblogg, Laidback Gardener, rekommenderar att alla nya växter man skaffar hålls i karantän i fyrtio dagar i varsin genomskinlig och försluten plastpåse. Under denna tid vattnas inte växten då avdunstningen inuti påsen är minimal. Man håller vidare växten borta från stekheta fönster.

Tanken är att eventuell ohyra ska hinna visa sig under de fyrtio dagar som går fram tills dess att man slutligen tar fram växten och undersöker den. Om man då upptäcker någon ohyra, slänger man växten direkt. Så att inte andra växter drabbas.

Vad tror ni om detta? Borde det fungera? Har någon kanske redan testat?

Frågar då det enligt min uppfattning är mycket vanligt att man får med sig oönskat innehåll när man köper växter i blomsteraffärer.

Annons:
Pyttelite
9/21/18, 5:22 PM
#1

Jag tror att risken är större att växten blir förstörd av hanteringen för vem vill ha en plastpåse på sin växt i en och en halv månad. 

Den kanske till och med har blommat över då den kommer ut ur sitt tält. 

Tyvärr kommer en del av våra krukväxter direkt från en växthusmiljö och hinner inte acklimatisera sig med den korta tid den tillbringar i affären.

Tror att det är ett större problem än ohyra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
9/21/18, 6:38 PM
#2

Håller med #1. Jag har faktiskt aldrig fått med ohyra hem när jag köpt växter. Jag kollar noga i affären hur det ser ut. Vänder och vrider på bladen. 

Ofta får växten stå på köksbordet eller balkongen om årstiden passar några dagar så ser man om det finns något man inte vill ha.

teafredriksson
9/22/18, 5:14 PM
#3

Jag har alla mina nya i "karantän" en period, dock inte så extremt som i exemplet.

Allt nytt hamnar på en egen sektion på en bänk i köket där det varken finns tyger eller andra växter. Jag tvättar av nya växter, orkidéer planterar jag även om ganska omedelbart efter jag köpt dem.
Så får de stå där ett tag, kanske upp mot en månad? Men jag kollar igenom de varje dag så jag inte missar något om det skulle börja.

Överlag så kollar jag till alla mina orkidéer dagligen, och övriga växter några gånger i veckan.
Hinner man se när saker börjar, så får man oftast inga allvarliga problem även om något dyker upp :)

Upp till toppen
Annons: