Annons:
Etiketthydrokultur
Läst 2960 ggr
Eda
9/18/18, 10:03 PM

Självbevattning och hydrokultur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

I min blogg har jag nu gjort ett inlägg som handlar om självbevattning av blomkrukor och balkonglådor, dels var sådana finns att köpa och hur man själv kan göra sådana blomkrukor och blomlådor samt lite om hydrokultur.
Eftersom jag reser ganska ofta och är borta ett par veckor åt gången tycker jag att det är praktiskt om växterna klarar sig under tiden utan blomvattningshjälp.
(Till de butiker jag länkat har jag inte erhållit någon ersättning och när det gäller bilderna med bevattningstillbehör från Smarta Saker och Nelsons startpaket med bild från Granngårdens hemsida  får jag lägga ut deras bilder.)

BLOGGINLÄGGETS INNEHÅLL
1. HYDROKULTUR ELLER HYDROPONISK ODLING
2. HUR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR/BLOMLÅDOR FUNGERAR
3. HUR MAN SJÄLV GÖR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR & BLOMLÅDOR
4. VÄXTER SOM FUNGERAR BRA/DÅLIGT I MINA SJÄLVBEVATTNANDE BLOMLÅDOR
5. VATTNING & NÄRING
6. SEMESTRTVATTNING
7. VINTERTÄCKNING & ISOLERING
8. BUTIKER TILL:
A. Blomkrukor, balkong- & odlingslådor för långtidsbevattning
B. Plastboxar
C. Hydroponiska blomkrukor, odlingslådor, växtbord samt tillbehör
D. Marktäckväv, vinter/vårtäckning, plaströr, trätrallar & hjulplattor
E. Semestervattningstillbehör
F. Näring till växter som inte har någon jord
9. LÄNKAR 

Länk till inlägget: https://handikapptips.wordpress.com/2018/09/17/sjalvbevattning-av-blomkrukor-och-balkonglador/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Pyttelite
9/19/18, 4:07 AM
#1

Tack för länken till ditt informativa blogginlägg med många tips och trix!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
9/20/18, 10:30 AM
#2

Jätte bra tips 👍 👍

Eda
10/15/18, 11:01 AM
#3

Min vattenodlade Basilika inköpt i en vanlig matvarubutik har nu efter c:a en månad blivit såhär stor (se bilden längst ner) Aralian växer också på, dock inte lika snabbt! Växterna har ingen jord, de är placerade i Lecakulor och får enbart vatten med Blomstra! 

En nackdel som jag inte tänkt på är att de är ena riktiga vattenpimplare och att de  måste vattnas varje dag eftersom krukorna inte har hål i botten och därför inte kan ställas på bevattningsmatta, så det får nog bli döttrarna som får ta hand om dem när jag reser bort någon längre tid.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

72mm
11/27/18, 10:13 PM
#4

#3 Det där såg ju riktigt intressant ut! Basilika gillar vi ju!  

Är det någon som har en aning om det går att göra på samma sätt med andra kryddor? Tänker främst på timjan och oregano. Basilika dricker ju (som du skriver) fantastiska mängder vatten, så att de kan stå med fossingarna i vatten är inte så förvånande. Många andra kryddor vill ha det lite torrare, men det kanske är en fråga om vad de är vana vid?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Eda
12/10/18, 4:24 PM
#5

#4 Jag försökte med Timjan, men det gick inte bra, den dog.

Min Basilika klarade inte min 14-dagars semesterbortavaro trots att jag vattnat den till max och hängt på blomvattningstrådar, (jag tyckte att det var onödigt att be döttrarna om hjälp för bara en växt). Aralian till vänster på bilden klarade sig däremot bra.

Innan Basilikan gått hädan hann jag dock göra en riktigt god Pesto som dessutom blev billig eftersom jag bytte ut pinjenötterna mot solrosfrön vilket gick alldeles utmärkt och det är ju inte värre än att jag köper mig en ny planta.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
4/18/20, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här ser Aralian ut idag. Jag har nu fått fästa den upptill i fönstret eftersom den annars böjer sig ner.
Och den får fortfarande bara kranvatten och Blomstra.
(Växten är inte så mörk som det ser ut på bílden.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Pyttelite
4/18/20, 7:33 PM
#7

Fantastisk växtkraft i Aralian - står den i en självbevattnande kruka?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Eda
4/18/20, 10:36 PM
#8

Nej, den står i lecakulor och vatten (hydrokultur) och den behöver vattnas ofta!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
4/19/20, 9:36 AM
#9

Jag misstänker att krukan är sprängfylld av rötter så att vattenmängden blir ganska liten åt gången därför behöver du vattna ofta. Fundera över om du ska plantera om i större kruka eller minska bladmängden eller bara låta det vara som det är. 😊 Hydrokultur är annars fantastisk. Alla växter trivs inte med det men de som fungerar växer oftast rekordsnabbt och blir stora praktexemplar som ditt. Tack för att du delade med dig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Eda
4/19/20, 12:37 PM
#10

Jag tror nog att jag låter den vara. Den har alltid behövt mycket vatten och eftersom hela krukan är fylld med Lecakulor tror jag inte att den har så stort rotsystem. Med blomvattningstrådar klarade den sig häromåret i 14 dagar och i år blir det ingen resa av, så jag fortsätter nog att ge den en skvätt vatten var eller varannan dag. 🌺

Nu  har jag också en Basilika köpt i vanlig matbutik som jag planterade i barnbarnets sandlådehink fylld med Lecakulor, den växer jättefint och igår plockade jag av en massa blad och gjorde Pesto.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
4/19/20, 12:42 PM
#11

#10 Med tanke på den ökade bladmassan från förra året räcker nog inte samma vattenmängd idag. Riktigt roligt att se hur stor den blivit. Basilika är lätt att föröka med skott - klipp av och sätt i vattenglas innan det blir nya hinkar. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Eda
5/31/20, 7:53 AM
#12

Förra året planterade jag en Dvärgsyren i balkonglådan, den fick då bara ett par kvistar som blommade, men i år är den jättefin och doftar så gott. 
Jag försökte lägga in en bild på busken, men det fungerade inte!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
5/31/20, 8:13 AM
#13

#12 Intressant och trevligt när man lyckas. Tror att det är problem överlag med bilder på iFokus just nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
5/31/20, 9:26 AM
#14

#12 Kolla på https://support.ifokus.se/discussions/5ec8e20bce12c423750010de-kan-inte-ladda-upp-bilder för tips om andra webbläsare som eventuellt fungerar för uppladdning av bilder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
6/1/20, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är bilden på min Dvärgsyrenbuske.
Jag, d.v.s. min man lyckades med Microsoft Edge att få bilden att fungera.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
6/1/20, 10:33 PM
#16

Visst doftar den bedövande! Härligt med en syren på balkongen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Eda
6/17/20, 6:22 AM
#17

Ja, den har doftat fantastiskt, speciellt morgon och kväll. Nu har den börjat vissna, men tobaksblommorna som också trivs i söder har nu börjat blomma.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
7/22/21, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu är länkarna till inlägget åter uppdaterat! Bifogar en bild från den inglasade balkongen.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
7/24/21, 3:49 PM
#19

Vilken ljuvlig djungelgrönska. Vacker färg på blomstertobaken är lite osäker på om det är en tobaksplanta men fin färg är det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/24/21, 3:49 PM av Pyttelite
Eda
7/24/21, 4:24 PM
#20

#19: Jovisst är såväl den främre rosa blomman som den vita längre bak tobaksplantor. De rosa på pallen är Petunior.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
10/27/21, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#5: Så här ser Aralian ut idag, nu i lite större kruka, den får fortfarande bara kranvatten och Blomstra.
Att den har en böj på mitten beror på att den tidigare satt fäst runt ett bambustöd.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

  • Redigerat 10/27/21, 5:08 PM av Eda
Eda
9/3/22, 9:00 AM
#22

Igår uppdaterade jag länkarna i inlägget: https://handikapptips.wordpress.com/2018/09/17/sjalvbevattning-av-blomkrukor-och-balkonglador/

Det var ganska många länkar som inte fungerade och en del artiklar hade försvunnit ur butikernas respektive sortiment.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Länkarna uppdaterade 2021-07-21 INNEHÅLL 1 HYDROKULTUR ELLER HYDROPONISK ODLING 2. HUR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR/BLOMLÅDOR FUNGERAR 3. HUR MAN SJÄLV GÖR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR & BLOMLÅDOR 4. VÄXTER SOM FUNGERAT BRA/DÅLIGT I MINA SJÄLVBEVATTNANDE BLOMLÅDOR 5. VATTNING & NÄRING 6. SEMESTERVATTNING 7. VINTERTÄCKNING & ISOLERING 8. BUTIKER A. Blomkrukor, balkong- & odlingslådor för långtidsbevattning B. Plastboxar C. Hydroponiska…
  • Redigerat 9/3/22, 9:02 AM av Eda
Upp till toppen
Annons: