Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1861 ggr
Maria
9/12/18, 8:38 PM

Amaryllis

Jag har satt tre Amaryllislökar som var och en har börjat få en knopp nu. Lökarna var stora och kraftiga.

Problemet är att bladen börjar bli så långa att de viker sig så jag får snurra krukan och stötta dem mot fönstret.

Hur kan man göra för att inte bladen ska vika sig nedåt? Ena knoppen har blivit lite sned men jag gissar att den rätar till sig.

Kan man binda upp dem?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
9/12/18, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer en bild

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
9/12/18, 8:45 PM
#2

Det finns ju speciella stöd för amaryllisar att köpa. Jag har sådana, ser ut som en spiral som man sticker ner bredvid löken. Bladen står sedan i spiralen.

Sök på "amaryllisstöd" på Google så ser du.

Maria
9/12/18, 8:49 PM
#3

Ah tack för tipset. Hittade med en gång😉 Visste inte att det fanns.

Vad som gör mig förvånad på bilderna att de verkar inte ha några större blad utan bara en blomstängel???

https://www.google.se/search?q=amaryllisst%C3%B6d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=vYAHwC1Xxg5QGM%253A%252CSO9mzPPVTyyT2M%252C_&usg=AFrqEzcRTlGJnBrINKVscADWp8oSN-LwBg&sa=X&ved=2ahUKEwjunY6VkLbdAhUlmIsKHSf7CT4Q9QEwAHoECAYQBA#imgrc=vYAHwC1Xxg5QGM:

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
9/12/18, 9:14 PM
#4

Traditionell låter man lökarna vila i mörker och tar inte fram dom förrän knoppen kommit fram och då har inte bladen kommit fram ön eller i alla fall inte kommit så långt.

Låter man stå löken ljust blir det ofta så att bladen får fart. Du kan skära bort de vikna bladen så tar de inte kraft från löken.

Låter man inte knoppen komma fram i mörker kan det finnas risk för att knoppen stannar i löken och inte växer mer.

Men det är standardtipsen för en julamaryllis sen gör man som man vill.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
9/12/18, 10:03 PM
#5

Dessa är köpta på en marknad och knoppen skymtade redan så jag vågade inte annat än plantera. Jag ska testa med att skära bort de längsta bladen. Tack för tipset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
9/13/18, 2:02 AM
#6

Du skulle kunna testa att ställa en av dem mörkt en vecka men glöm den inte. Det gjorde jag med torr knopp som resultat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Maria
9/13/18, 6:40 AM
#7

#6 Tack men då skär jag nog hellre av de längsta bladen för komma ihåg är inte min starka sida.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
9/13/18, 7:35 AM
#8

Berätta gärna hur det går för dom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
9/13/18, 7:37 AM
#9

Japp jag ska försöka komma ihåg det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spectabile
9/14/18, 6:17 PM
#10

Jag har ett stöd som jag köpte på ICA för ett par år sen. Det ser ut så här och funkar bra

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/46400/images/2009/cimg1406_62684711.jpg

Maria
9/14/18, 6:31 PM
#11

Tack för tips om stöd men det som sagt bladen jag undrar över 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spectabile
9/15/18, 2:26 PM
#12

#11 Jag förstod det, men det går ju trä i bladen också om man vill i ringarna. Ibland blir det dessutom två knoppar på löken. Funkar bra 😉

Maria
9/15/18, 2:32 PM
#13

#12 Absolut. Den ena har redan två knoppar. Jag har klippt de bladen som "är i vägen" för knopparna så att säga men än så länge behövs inga stöd för de har inte blivit så höga men jag ska ha det i åtanke.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Spectabile
9/15/18, 3:33 PM
#14

Kul med två knoppar. Amaryllis är ju så vackra oavsett färg 🙂

Maria
9/15/18, 4:20 PM
#15

Javisst är de. Jag har glömt vilka färger så det för bli en överraskning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: