Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 1259 ggr
Derrtag
9/1/18, 3:52 PM

Små flygande insekter HJÄLP

Hej! Några små flygande insekter dök upp i mina krukor idag! Jag tippade på sorgmyggor, men de gillar väl blöt jord och jorden i krukorna är helt torra! Sen gissade jag på rotlöss i flygande stadie, men de dyker upp på plantor som de obevingade rotlössen har förstört helt, och mina plantor fick några nya löv nyss och ser inte direkt förstörda ut… Vad kan dessa vara? Någon av de jag nämnde? Hoppas att de inte är rotlöss😭

Annons:
Pyttelite
9/16/18, 3:41 PM
#1

Jag kan inte artbestämma dina flugfän och hoppas som du att det inte är rotlöss.  

Däremot kan jag berätta om mina flugor och min flugjagande katt. 

Kissen tyckte att det såg så spännande ut att hon klev upp i krukan. Allt för att få bättre jaktlycka.  

Detta ledde till att hon välte krukan och jag fick en hel del onödigt städjobb.

Vet inte riktigt men jag tycker att flugorna minskat till antal. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
9/16/18, 4:15 PM
#2

#0 Om det är sorgmyggor, så hjälper det att blanda gul såpa med vatten i en kopp och ställa vid växten. Allt eftersom dom kläcks, så dränker dom sig i den.

Derrtag
9/16/18, 5:10 PM
#3

Tack för svaren! Jag vet fortfarande inte riktigt vad de är, men att det både finns små flygande insekter och vita/brunaktiga supersmå grejer i jorden får mig att tänka på rotlöss:( Jag har redan skaffat nematoder och då tycks de vita småkrypen hardubblats i antal, de kanske flydde högre upp i krukan från nematoderna? Jag väntar lite till och ger nematoderna mer tid men sen blir det Pyrex och Provado Care och andra insektsmedel…

[Forest]
9/16/18, 5:23 PM
#4

Jag har haft en växt som det alltid fanns pyttesmå flugor i jorden. Varje gång jag vattna så flög dom upp. Växten mådde fint och flugorna stanna bara i denna kruka. Flugorna var små smala inte så runda som fruktflugor är. Jag tog tipset tända tändstickor o släkt dom ner med dom i krukan/jorden. Hjälpte inte 😂 testa detta med såpa bredvid med en droppe yes diskmedel. Hjälpte inte. Bytte jord sköljde av rötterna väl. Nu jord,hjälpte inte. Det som hjälpte var att våran katt rev ner bröt av växten så jag kastade allt. 🤗

Upp till toppen
Annons: