Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 1139 ggr
conversano
8/28/18, 8:37 PM

Conversanos blomdagbok

Hej hej! Jag har bara precis fått upp ögonen för det här med krukväxter, men har märkt att jag nog har gröna fingrar ändå! Tänkte därför ta tillfället i akt och visa upp mina små bebisar liteFörlägen

Hoppas ni tycker dem är lika fina som jag gör!

Annons:
conversano
8/28/18, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Först ut är min äldsta och yngsta kaktus. "Barrel" kaktusen är från ikea och är nog 5+ år nu. Novemberkaktusen införskaffades förra månaden och växer så det knakar!

conversano
8/28/18, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En euforbia som vuxit sig alldeles för lång.

conversano
8/28/18, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett arrangemang med div. kaktusar och suckulenter som står på skrivbordet där hemma.

conversano
8/29/18, 8:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tre echeverias som jag fick adoptera.  Planterade om dem i kaktusjord. Sedan dess har de skjutit i höjden!

Carmarino
8/29/18, 11:00 AM
#5

Fina växter. 👍

#0 Hade du precis vattnat novemberkaktusen? Se till att låta den torka upp ordentligt mellan vattningarna, för de tycker inte om att ha för mycket vatten "runt fötterna".

#2 Trekantseuforbian har en förmåga att göra det. Rekommenderar att du binder upp den när den börjar bli för tung i topparna. Krukan är tillräckligt stor för att du inte ska behöva plantera om den på många, många år än. Tror att den är nästan lika stor som krukan jag har min i, och den har inte blivit omplanterad på säkert 15 år (troligtvis längre).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

conversano
8/29/18, 2:42 PM
#6

#5 Novemberkaktusen var nyvattnad när jag tog bilden eftersom att när jag fick hem den var den så skrumpen och hängig att jag fyllde hela krukan med vatten (den torkade upp ganska fort i värmen dock). Annars har jag inte för vana att vattna särskilt ofta, eftersom att jag nästan bara har kaktusar och suckulenter hemma😃 

Euforbian planterade jag faktiskt precis om, så det ska jag ju inte behöva göra igen på många år framöver, precis som du säger.

Annons:
Carmarino
8/29/18, 2:50 PM
#7

#6 Misstänkte att den var nyvattnad. Den såg så ut. 😃

Nej, kaktusar och suckulenter är tacksamma på det viset. Man kan glömma dem rätt länge utan att de far illa. Mina novemberkaktusar slokar ibland, men då räcker det med att de får en skvätt vatten så blir det spänstiga igen.

Tror nog att du kan vänta minst 5-10 år (förmodligen längre) med att plantera om euforbian. De är ju inte de lättaste att plantera om när de blir lite större. Om jorden sjunker ner för mycket så räcker det med att du fyller på med lite ny jord. Jag föredrar att ha rätt gott om plats i krukan, för när jag vattnar min (ungefär en gång i månaden, beroende på årstid) så får den ca en liter vatten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

conversano
8/29/18, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Denna kaktus fick jag i present av en vän. Den kom hela vägen från England och är tydligen någon slags hybrid, tyvärr kommer jag ej ihåg mellan vilka sorter.

Carmarino
8/29/18, 3:05 PM
#9

#8 Det ser ut att vara en blomsterkaktus (påskkaktus).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

conversano
8/29/18, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tillandisas. De gör inget väsen av sig direkt.

conversano
8/29/18, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

I sommras planterade jag också lite kaktusfrön, med överraskande lyckade resultat. De flesta är blandade sorter med undantag av ett fåtal sorter jag specifikt frågade efter, tex. Carnegia Gigantea och Opuntina Violacea var. santarita.

Carmarino
8/30/18, 1:32 AM
#12

Så söta de är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Riverbelow
9/1/18, 11:14 PM
#13

Ååh vilka söta kaktusbebisar!!

Kram,
Fansan

Annons:
beem
9/2/18, 4:08 PM
#14

Så roligt när de lyckas så bra. Var köper du Kaktusfrön ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

conversano
9/3/18, 2:59 PM
#15

#14 Jag beställde på cactusstore.com, från en plantskola i Phoenix, USA.

beem
9/3/18, 3:13 PM
#16

#15 OK tack för tipset.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: