Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1401 ggr
beem
8/13/18, 8:03 PM

Växter i glasbehållare

Jag skulle vilja testa plantering i någon form av glasbehållare där man planterar växter och därefter stänger till med en kork eller liknande. 

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan berätta lite mer.

Vilken typ av växt passar bäst och vad ska man undvika helt ? Går det med Kaktusar ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
8/14/18, 2:03 AM
#1

Om du tänker dig levande växter i en försluten behållare så tror jag inte att det går, då växter behöver syre. Men du kanske tänker på något speciellt? Och inte tänkt att det ska hålla i evigheter?

beem
8/14/18, 10:12 AM
#2

#1 Jag menar levande växter. Jag har sett på TV när de gör det. Jag tror någon här på iFokus har testat men minns inte vem.

Man vattnar innan man stänger helt och så sköts allt automatiskt som ett kretslopp. Man behöver sen aldrig vattna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
8/14/18, 2:13 PM
#3

Jaha, men de överlever väl inte hur länge som helst så? 

Skulle vara intressant att veta mer om det bara för att tillfredställa min nyfikenhet.

beem
8/14/18, 2:43 PM
#4

#3 Jag hörde på radion en som haft växter i glasbehållare  i flera år.

Jag hittade nu på nätet att det kallas växtterrarium.

En kille som ofta medverkat i trädgårdsprogram på TV gjorde en  glaskruka med växter. Tyvärr minns jag inte vilka växter han använde.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/14/18, 6:43 PM
#5

Anders Stålhand heter trädgårdsmästaren som jag såg göra detta första gången på TV. Tror han var med i Äntligen Hemma för mååånga år sen. Filmen har legat ute på nätet men jag hittar  den inte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Åsa S
8/14/18, 7:46 PM
#6

Det heter kretsloppsburk och söker man på det får man hur mycket beskrivningar som helst beroende på hur avancerat man vil ha det, det finns ju burkar som man ibland gör på en del förskolor med små barn och de är ofta enkla men man kan ju köpa större och tjusigare saker och göra mer avancerade planteringar med.

Annons:
beem
8/14/18, 8:14 PM
#7

#6  Nu är det enklare att hitta då jag har ett namn. Tack för det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/15/18, 5:39 PM
#8

Hittade en film  på You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=llP3ZyInpns


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
8/16/18, 1:07 AM
#9

Intressant! Hade inte en aning om att man kunde göra så med levande växter.

beem
8/16/18, 8:53 AM
#10

#9  Visst är det fantastiskt. Jag undrar hur snabbt de växer. De borde ju växa saktare än i det fria.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
8/16/18, 4:39 PM
#11

#10 Ja, det tror jag också att det gör. Testar du så får du göra en tråd om det!

beem
8/17/18, 2:18 PM
#12

#11 Jag ska  försöka hitta en lämplig glaskruka och göra ett försök.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: